Frøken Fryd drømmer om landsdekkende kjede
Siden i vår har en gründer på Sør-Vestlandet bygget en liten kjede foreløpig med tre butikker. Hun drømmer å bli landsdekkende med "snopebutikk"-konseptet Frøken Fryd.
Av Odd Henrik Vanebo
12. november ble "den lille snopebutikken" Frøken Fryd og innehaveren Åse Marie Løkling ønsket velkommen til Oasen Storsenter.
Det var den tredje Frøken Fryd-butikken den driftige forretningsdrivende, bosatt på Sveio, hadde åpnet siden mars. Senterlederen på Oasen hadde gitt klar beskjed om at det var ønskelig at hun åpnet her og nå. Et ønske Løkling skjønte at hun burde oppfylle. Da var butikkene på Moster og på Gard-senteret i Haugesund i god gjenge.
Allerede en minikjede
Altså hadde hun fått opp en mini-kjede av Frøken Fryd-butikker i løpet av trekvart år.
– Hva er en "snopebutikk"?
Det opprinnelige konseptet var ‘blomster, gaver og interiør’, men den nye innehaveren er det blitt mye mer ‘garn og sånt’. Forståelig nok når vi får vite at Åse Marie Løkling har utgitt Strikkedagbok på eget forlag. Dern selger så bra at den er på bestselgerlisten hos Haugenbok.no og har faktisk vært innom listetoppen. I 2016 havnet den på bronseplass på den samme bestselgerlisten.
Hun forklarer for Retailmagasinet hva som er på gang:
– Samme dag som det var åpning på Oasen storsenter, fikk jeg en henvendelse om etablering av en fjerde butikk. Og den kommer nok, selv om vi foreløpig må konsentrere oss om de tre vi har. De to siste har jo også vært i drift kort tid.
Familieforetak
Løkling sier bevisst ‘vi’:
– Det er et familieforetak. Min mor, Berit Bjørnevik, har vært ikke så lite av en drivkraft, og jeg har også to søstre som tidligere trådte til og tok vakter. Det er min mor jeg rådfører meg med. Vi begynner å ha planen klar: Det skal bli en landsdekkende kjede av Frøken Fryd. Jeg har tatt patent på Frøken Fryd-navnet og planlegger oppstart av en nettbutikk i nær fremtid.
– Om vi har tilstrekkelig kapitalstyrke? Den vokser med salget, som akkurat nå tegner veldig bra. Men så er det også høysesong. I det hele tatt, konseptet vårt er avhengig av sesongene gjennom året.
Grunn til optimisme
Julesalget har så langt gått bedre enn forventet.
– Såpass bra at vi er litt bakpå med å fylle opp hyllene. Vi er jo helt nye. Julevarene bestilles normalt om våren. Det er litt forskjellig hvor raskt vi får nye varer fra ulike leverandører. Noen leverer veldig raskt. Andre trenger ei uke, og dét er naturligvis ikke bra når julehandelen topper seg. Vi lærer hele tiden. Men alt i alt går det så bra at vi ser med stor optimisme på fremtiden – på å bygge kjeden utover hele landet.
Kundebehandlingen nøkkelen
– Jeg ser også at salget avhenger av hvor aktiv jeg selv er butikkene. Kundebehandlingen er alfa og omega. Kundene må tas så godt vare på at de kjøper varene våre. De må motiveres.
– Jeg har dyktige medarbeidere. De er naturligvis nye og ferske i dette gamet, og må læres opp og motiveres. Så jeg har i dobbelt forstand en jobb å gjøre. Vår evne til god kundebehandlingen blir nøkkelen til suksess, fremholder Løkling.
Beholder konseptet
Grunnleggeren av Frøken Fryd var Janne Pedrikke Hamre, som Løkling kjøpte butikken av. Det opprinnelige Frøken Fryd-konseptet er stort sett i behold.
– Det eneste nye jeg har gjort, er å trekke fram garn litt mer som kategori, sier Åse Marie Løkling.