Richard Boxley (Kreate), Espen Hermansen (Varejo), Kristian Marthinsen og Nev Close (Kreate) snakker om kundereisen på frokostseminar i Oslo 3. mai.
Varejo/Kreate/Oculos
Setter fokus på framtidas retail og kundereise
Onsdag 3. mai arrangerer Varejo frokostseminar hvor temaet er hva som skjer innen detaljhandel nasjonalt og internasjonalt – både for fysiske butikker og digitalt – og hvordan kundereisen påvirkes.
Styreleder Espen Hermansen i Varejo er ordstyrer på seminaret.
Han har 20 års erfaring fra byrå og har ledet en rekke prosjekter i retail.
Bedre resultater med ny butikkmodell
Richard Boxley og Nev Close fra Kreate Retail UK vil
fortelle om sin omnikanal-modell som innebærer opplæring av merkevareeksperter
som jobber i butikk for å akselerere salget. På frokostseminaret i Oslo er det
første gang de forteller om modellen offentlig.
Modellen illustreres gjennom et case de har hatt med Currys
UK, eierselskapet til bl.a. Elkjøp, der mer enn ti av de største merkevarene
innen forbrukerelektronikk har opptil 500 ekspertkolleger på butikkgulvet, noe
som har resultert i salgsvekst gjennom forbedret kundereise.
Den tradisjonelle 'field marketing'-modellen er i
endring med færre ansatte fra merkevarene på butikkgulvet og hvor mer av
ressursene i stedet vris til å heve kompetansen til de ansatte butikkansatte i
kjedene.
Boxley har 25 års erfaring bl.a. fra Apple og Samsung. Han
har sett betydelige endringer i kundeatferden i løpet av disse årene. Close er
byråleder og har spesialisert seg innen detaljhandel med merkevarer for
forbrukerelektronikk. Han har produsert go-to-market-strategier og
kanalmarkedsføringskampanjer.
Mer påfyll av kompetanse
I stedet for opplæring én gang årlig, får de butikkansatte
hos Currys nå faglig påfyll kvartalsvis. Noe som er bra siden kunnskap
forvitrer med tiden.
Representantene fra merkevarene ("reps") har
typisk mindre fullmakter enn butikkansatte, bl.a., til å tilby kredittkjøp og
serviceprodukter. Dette har til nå resultert i en tidkrevende og mindre smidig
salgsprosess, noe som har svekket kundereisen.
– Resultatet kan bli 'trade down' eller å miste
kunden til helt en 'pure player' på nett, sier Boxley.
Særlig for kapitalvarer ønsker kunder tilgang til ekspertise
når de skal kjøpe. Møter de da ulike representanter fra merkevarer som
fremhever sine egne varer, kan kunden bli forvirret.
Gode resultater
Modellen går nå inn i sitt tredje år i Storbritannia. Boxley
og Close kan ikke opplyse detaljerte resultater som Currys har oppnådd, men
sentrale KPI-er er blitt markant bedre. Salget har gått opp, både i enheter og
omsetning.
– Modellen er
datastyrt, og ikke basert på synsing, poengterer Boxley.
Vinn-vinn
Retaileren har fått bedre kontroll på kundereisen,
merkevaren får bedre avkastning på sin kapital, og kunden får en bedre
kjøpsopplevelse. Altså en vinn-vinn.
Selv om nordiske kunder utgjør bare 16% av det totale
antallet kunder i Currys, står de for 45% av omsetningen. Altså befinner de
klart mest verdifulle kundene seg i Norden.
Boxley ser også for seg å jobbe med MediaMarkt og Best Buy
framover. Møbler og bil er andre bransjer som modellen kan passe for og som
Kreate ønsker å jobbe med.
Oculos om den digitale kundereisen
Oculos deler best practice innen lojalitetsutvikling,
og hvordan norske retailere kan bygge gode digitale kundereiser og
handleopplevelser ved utnyttelse av kundedata.
Kristian Marthinsen fra Oculos, har jobbet med CRM og
lojalitet i over ti år.
– Vi ser at en del retailere innenfor fag- og detaljhandel
utnytter disse kundedata og innsikten i for liten grad i dag.
Han mener de kan ha noe lære av aktører innenfor
dagligvarebransjen, som NorgesGruppen og Coop. De er dyktigere til å bruke
kundedataene i både segmentering og personalisering, samt utnytte verdien som
ligger der.
– God og relevant digital oppfølging i etterkant av en
handel er med på å styrke kundeopplevelsen. Vi jobber med å hjelpe kundene våre
til å forstå dataene bedre, sier Marthinsen.
Lojalitetskonsepter og programmer er i fokus som aldri før,
og blant kundene til Oculos finner man bl.a. Elkjøp, Jernia, Nille og Bohus.
Meld deg på frokostseminaret her.