«Korona-resistente» butikker økte handelen gjennom krisen
Omsetningen til landets retailbutikker gikk rett i bakken da Covid-19 slo inn over Norge. Samtidig nådde netthandelen nye høyder.
Tre uker etter nedstengningen hadde omsetningen i butikkene som bruker Front Systems kassesystem gått ned med hele 71 prosent, sammenlignet med uken før og etter at de sterke korona-tiltakene ble innført 12. mars.
- Noen butikker måtte stenge dørene helt. Av de butikkene som holdt åpent var omsetningsnedgangen mellom 50 og 60 prosent sammenlignet med normalen, sier Haakon Skavhaug-Flender, produktsjef og partner i Front Systems.
Fra fysisk handel til netthandel
Samtidig som omsetningen i fysisk butikk gikk ned, skjedde det en voldsom overgang fra fysisk handel til netthandel, og bare tre uker inn i korona-krisen hadde nettomsetningen doblet seg flere ganger.
Skavhaug-Flender forklarer:
- Før korona-krisen omsatte kundene våre for rundt 10 prosent gjennom nettbutikk, et tall som steg til 45 prosent etter tre uker med unntakstilstand.
Nå som alle butikkene har gjenåpnet, bortsett fra de som har gått konkurs, ser vi at netthandelen har avtatt noe. Det skyldes nok rett og slett at folk flest liker å komme seg ut i butikk, prøve klærne på og få en god handleopplevelse.
Men netthandelen går nok ikke tilbake til hva den var før krisen, mener Skavhaug-Flender.
- Vi tror at denne krisen har fremskyndet det vi har ventet på lenge, nemlig at skillet mellom online og offline viskes ut. Det er ikke lenger snakk om netthandel og butikkhandel. Det er bare handel, hvor fysisk og digitalt er forent.
Eller som man sier på engelsk; Unified Commerce.
Digital transformasjon
Korona-krisen gir rom for en teknologiutvikling som normalt ville tatt 10-15 år.
Retail er intet unntak, og mange gjør nå alvor av omnikanal-drømmene de har gått rundt med.
- Vi merker en økende trend ved at vi blir kontaktet av varemerker og kjeder som nå skal gjøre praktiske tiltak for å forene det digitale og fysiske med «endless aisle», lojalitet, klikk og hent, send fra butikk, mobil kasseløsning osv., sier Skavhaug-Flender.
Post Nord melder om at to av tre nordmenn handler på nett månedlig, og flere andre aktører innen hjemlevering opplever sterk økning nå etter at korona-krisen inntraff.
- Korona-krisen er med på å endre folks forbruksmønster, og når dette er over vil kjøpsadferden være endret permanent. Da gjelder det å være synlig der hvor kunden handler, avslutter Skavhaug-Flender.
Åpnet ny butikk midt i korona-krisen
Moniker Oslo åpnet butikk 23. april.
- Vi skulle åpnet 1. april, men åpningen av hele senteret ble utsatt siden alt var veldig usikkert, sier Jørgen Jalland som sammen med sin kone Anett Ringstad Jalland står bak konseptbutikken som har beliggenhet inne på Valkyrien Senter i Bogstadveien i Oslo.
- Da regjeringen besluttet å åpne skoler og barnehager følte vi at vi også kunne åpne, og sammen med gårdeier besluttet hele Valkyrien senter å åpne dørene torsdag 23. april, forteller Jalland.
Langsiktig prosjekt
- Vi har jobbet med dette prosjektet i halvannet år, og for oss er dette en langsiktig greie.
Korona-situasjonen er veldig spesiell, butikker som har holdt på lenge sammenligner med fjorårets omsetningstall, og mange opplever tøffe tider nå. For vår del så begynte vi med blanke ark, og sånn sett ganske uproblematisk siden det i bunn og grunn handlet om å få åpnet dørene og å komme i gang, sier Jalland og fortsetter:
- Vi var veldig usikre på hva vi kunne forvente, og vi hadde egentlig ganske lave forventninger til både besøkstall og omsetningstall på grunn av korona-situasjonen. Responsen har vært overveldende og mye bedre enn vi hadde sett for oss. Vi er kjempefornøyd med starten, det har vært veldig gode besøkstall og vi føler at vi har kommet godt i gang, sier han.
Kameleon
Sammen med Snøhetta har Jalland og Ringstad utviklet konseptet på 800 kvadratmeter i første etasje på det nye luksuskjøpesenteret.
Butikken er en multibrand butikk med dameklær og tilbehør, samt en del interiør og annet. Ekteparet kaller butikken for en kameleon; konseptet skal nemlig alltid være i endring og overraske.
Butikken er delt opp i fem avdelinger inspirert av fem sterke kvinnelige personligheter: Grace Jones, Jane Birkin, Hedy Lamarr, kunstsamler Peggy Guggenheim og Isabella Bird.
I tillegg har de den 350 kvadratmeter store butikken Moniker Sport. Denne ligger i andre etasje og selger sportsfashion til både dame og herre. Moniker Sport er inspirert av Anna Lee Fisher som var den første kvinnen i verdensrommet og hennes ektemann Bill Fisher som også var astronaut. Begge butikkene, samt nettbutikken er utviklet i samarbeid med Snøhetta.
Moniker benytter seg av et mobilt kassesystem på iPad, og kundene slipper å stå i kø for å få gjennomført betaling, da dette kan gjøres hvor som helst i butikken.
Satser på nettbutikk. Jalland forteller at Moniker planlegger å satse tungt på netthandel, men at de foreløpig ikke har hatt tid til å fokusere så mye på dette enda: - Vi lanserte nettbutikken to dager før vi åpnet fysisk butikk. For oss handler det om å ha flere ben å stå på, og det er viktig for vårt konsept å være tilgjengelig både i fysisk butikk og på nett, avslutter han.
Lanserte fysisk butikk to uker før koronakrisen
Sondre Olstad, daglig leder i Framsport, startet å selge Hoka sko fra klinikken der han jobber som osteopat. Etter hvert som etterspørselen etter de populære Hoka skoene økte åpnet han nettbutikk. I starten av mars åpnet han fysisk butikk i Sarpsborg, rett før korona-krisen brøt ut i Norge.
- Jeg var veldig spent på hvordan dette kom til å påvirke oss, og var selvfølgelig bekymret for at vi ville tape omsetning. Istedenfor opplevde vi 30 prosent økt omsetning i nettbutikken i mars/april sammenlignet med januar/februar, og høyere omsetning i den fysiske butikken enn vi hadde regnet med.
Man kan vel si at det har gått over all forventning, sier Olstad og legger til:
- Det har vært tilgang på sko som har hindret oss i å selge mer, produsenten har gått tom og det er ikke mer på lager.
Et markedsføringsføringsløp som fungerer
Vi har selvsagt tatt våre forholdsregler med tanke på smittevern, men vi har ikke gjort noe spesielt i denne perioden for å øke salget. Vi fortsatte med å markedsføre oss på samme måte som vi alltid har gjort. Vi jobber aktivt med produktinnhold om Hoka skoene, med guider om hvilke sko som passer til forskjellig type bruk, og vi annonserer kontinuerlig gjennom Facebook, Instagram og Google.
Vi skriver artikler, lager filmer, tar egne bilder og jobber mye med søkemotoroptimalisering (SEO), slik at innholdet vi lager blir synlig og driver trafikk inn på nettsiden.
- Vi fikk mye presse da vi åpnet butikken i Sarpsborg, og dette har jo vært med på å øke oppmerksomheten rundt Framsport. Vi kjører ikke noe særlig tilbud, men jobber aktivt med de som følger oss gjennom blant annet nyhetsbrev. At vi er til stede i flere kanaler gjør at vi har flere bein å stå på. Digital markedsføring satt i system har vært en åpenbaring for oss.
Selv om Hoka skoene selger bra, har det vært spesielt høyt salg de siste to månedene hvor treningssentrene har stengt og mange ser behovet for gode sko til trening og rekreasjon utendørs.
Kø utenfor butikken
Framsport måtte ikke permittere noen ansatte.
- Vi måtte faktisk få inn flere folk for å ta unna for den store etterspørselen. Jeg var vært i butikken fra klokken 7 hver morgen, og jobbet hele dagen med å betjene kunder, og sende ut varer som har blitt kjøpt i nettbutikken. Det har stått kø utenfor butikken og etterspørselen har vært formidabel, avslutter Olstad.