Spaceworld + Soundgarden = vellykket kjedefusjon
Det begynte med en samtale om å dele et lokale og endte med full fusjon av to kjeder. Et år senere tyder alt på at sammenslåingen var et smart trekk.
Høsten 2014 diskuterte to kjedene Spaceworld og Soundgarden om de kunne samarbeide om et butikkareal som var litt for stort for Spaceworld alene. Fort fant de ut at det generelt kunne være betydelige synergier for de to selskapene. For et drøyt år siden ble det besluttet å slå sammen de to kjedene. At Spaceworld årene før fusjonen hadde hatt svake økonomiske resultater tilsa også at en strukturell endring var ønskelig.
– Bakgrunnen er forbrukerorientert og har sitt fundament i forbrukers bruk og nytte av teknologi og det ble identifisert betydelige synergier mellom selskapene. Sortimentene komplementerte hverandre og vi vil arbeide hardt for å bli opplevd som selve "godtebutikken" for elektronikkinteresserte forbrukere , sier Roar Olafsen, daglig leder i Spaceworld Soundgarden AS (SWSG).
Men to bedrifter har alltid større eller mindre forskjeller i bedriftskultur, også butikkjeder som delvis har samme målgruppe.
– Det er likheter og ulikheter. De største likhetene går på ekte faghandel, kompetanse, holdninger og entusiasme. De største ulikhetene går på naturen i måten et salg gjennomføres på, det er noe mer preg av impuls i de historiske Spaceworld-butikkene og noe mer preg av planlagte kjøp i de historiske Soundgarden butikkene, sier Olafsen.
Naturlig nok var det en tyngre tele-kompetanse på den ene siden og en tyngre kompetanse på lyd på den andre siden. Men å forene kulturene gikk bedre enn de så for seg.
– Vi har medarbeidere som virkelig har vist vilje og evne til å omstille seg og det er veldig inspirerende å møte så motiverte og entusiastiske kollegaer, sier en fornøyd SWSG-sjef.
En stor fordel er at de kan tilby en større bredde av produkter på ett sted. Samtidig setter kundene pris på at de kan få service for flere typer produkter på ett sted.
Kompetansebygging
– Hvordan har det gått for de ansatte å måtte lære seg nye produktgrupper?
– Erfaringsmessig blir det gjerne mer å sette seg inn i enn man kan se ved første øyekast. Det er ikke utført på kort tid å etablere en kunnskap som gjør at man fremstår som spesialist i kundemøtene over natten. Vi gjennomfører sentrale, regionale og lokale treninger samt e-læring, og progresjonen er god. Vi arbeider godt med å tilegne oss ny kunnskap og holdningen til ny lærdom er sterk i butikkene, svarer Roar Olafsen.
– Og hvordan har det gått å forene rutiner og IT-systemer?
– Det må sies å ha vært noe krevende både på tid og ressursbruk, vi har nå samlet IT-systemer, logistikk og økonomisystemer og det er beskrevet samlede rutiner. Det er nedlagt et enormt arbeide på vårt servicekontor i tillegg til normal operasjon, og det med imponerende samhandling, konstaterer Olafsen fornøyd.
Det ble utarbeidet et investeringsbudsjett som eierne stilte til rådighet ved sammenslåingen, og det ble utarbeidet en omprofileringsplan som inneholdt nødvendige elementer.
– Men vi hadde absolutt ikke noe «big spender» tilnærming. Vi arbeider hardt for å ha en slags husholdningsøkonomi-profil på det vi utfører. Vi identifiserer nødvendigheter og er generelt kritiske til vårt forbruk. Vi har holdt oss til rammene i investeringsbudsjettet, og vi har naturlig nok en kostnad nå knyttet til det å få opp generell kompetanse på vårt nye sortiment, understreker SWSG-sjefen.
Så langt kan det se ut som fusjonen var et smart trekk og at den sammenslåtte kjeden har styrket sin konkurransesituasjon.
– Ja, vi mener at forbruker opplever en mer spennende handelsarena gjennom våre nye varepakker og den samlede kompetanse gjør oss styrket i å kunne tilfredsstille på et høyere nivå i kundemøtet, bekrefter Olafsen.
Nylig lanserte kjeden en oppgradert nettbutikk.
– Vi mener at vi skal ha en fortsatt sterk vekst innenfor netthandel i fremtiden, og som informasjons- og kommunikasjonskanal blir nettet svært viktig for oss i fremtiden, poengterer Roar Olafsen.
Han mener butikk og netthandel er to arenaer som utfyller hverandre godt. De er viktige for hverandre og kan i samspill være med å utvikle interesse og inspirasjon for forbrukeren til å gjøre riktige og trygge valg.
Spaceworld Soundgarden deler inn sine butikker i ‘kjøpesenterbutikker' og ‘destinasjonsbutikker’, en intern beskrivelse i kjeden som forbrukerne ikke møter i kommunikasjonen,.
– Betegnelsen beskriver beliggenheten. Kjøpesenter er beskrivende nok i sitt navn, mens destinasjon er en historisk gatebeliggende Soundgarden-butikk som har spesielt utvidet sortiment og kompetanse innenfor kategorien lyd, forklarer Olafsen.
Forventer rivende utvikling
– Generelt tror vi at større deler av sortimentet vil ha samfunksjonalitet, altså at man vil ha en stor del elektroniske produkter hvor mobiltelefonen er knyttepunktet mellom bruk og nytte. Vi tror forbrukeratferden vil preges av raskere skifter, være seg trender og tilgjengelig teknologi, sier Olafsen.
Han tror at konkurransesituasjonen vil preges av et fåtall store aktører og en noe uoversiktlig pris og produktstruktur
– Det eneste som er sikkert er at det blir en rivende utvikling og stort tempo med lønnsomhet som utfordring nr 1. Bransjestruktur er i dag preget av glidning, vi ser stadig aktører som utvider sitt tilbud i sine utsalgssteder, og det ser ut til å fortsette som en naturlig del av lønnsomhetsvurderinger og mulighetsrom mot forbruker, avslutter daglig leder Road Olafsen.
Les hele artikkelen inkludert sak om kjedens butikk på Lagunen i Bergen i Kjedemagasinets utgave 4.