Boostcom kjøper iColumn
Boostcom, verdens ledende proptechleverandør for kjøpesentre, har kjøpt asiatiske iColumn.
Selskapene hjelper kjøpesentere med å øke omsetningen, både fysisk i butikk og online.
Del av vekststrategi
– Vi hjelper kjøpesentere å øke andelen av omsetningen fra digitale kanaler. Vi vil at kjøpesentre skal oppleve at de ikke bare kan bruke digitale kanaler som en markedsføringskanal. Det er en salgskanal. I stedet for å se økt nettsalg som en utfordring kan de dytte grensen for hvor langt de kan gå mot digitalt salg til fordel for leietakerne sine, fremholder Peter Tonstad, adm.dir. i Boostcom.
Som en del av vekstrategien har selskapet nå kjøpt iColumn, som er basert i Singapore. iColumn er den ledende aktøren innen digitalisering av kjøpesentre i Sørøst-Asia siden 2009.
Boostcom og iColumn har datahåndterings- CRM- og lojalitetsprodukter og tjenester som supplerer begge selskapene til fordel for alle kunder. Totalt har selskapene cirka 200 kjøpesenterkunder i 16 land, en samlet omsetning på MNOK 95 i 2018 og cirka 100 ansatte.
Integrerer digitale kilder
Boostcom og iColumn integrerer alle mulige digitale kilder mot et enhetlig datalag for å knytte det fysiske kjøpesenteret med konsumenter i digitale kanaler. Dataene brukes for å gjøre relevant og målrettet markedsføring til forbrukerne i deres foretrukne digitale kanaler.
Boostcom har kunder som når opp mot 80 % av alle konsumentene på det fysiske senteret via deres digitale database, og hvor kjøpesenterets datadrevne digitale aktiviteter driver mer enn 25 % av omsetningen for enkelte leietakere på månedsbasis.
– Vi har ikke sett tilsvarende resultater utenfor vår egen kundebase noe annet sted i verden. Vi er og ønsker å være navet i den digitale transformasjonen til en veldig stor og viktig global industri, sier Tonstad.
Vil vokse på tvers
– iColumn ønsker å være del av en større verdensledende aktør innen digitalisering av kjøpesentre. Vi har vært ledere på området i Sørøst-Asia – og vil nå vokse mer på tvers av Asia og globalt sammen med resten av Boostcom. Forskjellen mellom Asia og Europa innen dette området, er at det i Asia har vært mer fokus på konsumentfordeler knyttet opp mot faktiske kjøp. I Boostcom-perspektivet blir det avgjørende for oss å levere størst mulig omfang av dokumenterte konsumenttransaksjoner fra digitale kanaler til kjøpesentrene og deres leietakere. Vi er og blir en avgjørende partner for kjøpesentrene inn i fremtiden, sier Jason Cheung, adm.dir. iColumn.
(Pressemelding)
Om Boostcom Group
Boostcom er et verdensledende proptechselskap som betjener den globale kjøpesentersektoren med nærmere 200 kjøpesenterkunder. Boostcom har kontorer i Europa (6 lokasjoner), Asia (4 lokasjoner) og USA med totalt 95 ansatte. Boostcom støttes av venturefond (Investinor og NIK/Televenture) for kontinuerlig å utvikle sin globale markedsposisjon og produktutvikling. Boostcom er det eneste selskapet som integrerer alle tilgjengelige digitale berøringspunkter i et kjøpesentermiljø i ett datalag – ”The Mall Performance Cloud”.