Aslak Lie er gründer og daglig leder i Microlog.
Aslak Lie er gründer og daglig leder i Microlog.

Lanserer nettbutikk for salg av gavekort

Microlog drifter majoriteten av gavekortautomatene på nordiske kjøpesenter, og nå lanserer de i tillegg nettbutikk for salg av gavekort.

Publisert

Microlog er markedsleder på leveranse og drift av gavekortautomater i Norden.

– Vi har slike automater på de aller fleste kjøpesenter i Norge, og dekker store deler av markedet også i Sverige og Finland, sier gründer og daglig Aslak Lie til Retailmagasinet.

De er også inne i UK og Irland gjennom en distributør.

Microlog har rammeavtaler med alle de store kjøpesenteraktørene som Olav Thon Gruppen, Steen og Strøm, Alti, Scala og Citycon, Unibail Rodamco, Ikea, OBOS og Coop.

I Sverige er de blant annet inne på store sentre som Mall of Scandinavia og NK.

De drifter mer enn 400 automater i landene de er inne i. Hovedkontoret på Langhus, rett syd for Oslo, hvor de har administrasjon og lager.

Microlog har hatt en robust vekst siden etableringen i 1989, og har merket lite til pandemien, og tror det skyldes at forbruket skjer i Norge.

– Vi har vekst, og hadde bare en liten, kortvarig dipp etter korona i mars. Nå er vi tilbake med høyere omsetning enn noensinne. Vi ser også at det på kjøpesenter generelt selges flere gavekort enn noensinne. Tall fra 2019 viser at 52% av den årlige omsetningen av gavekort skjer i desember, sier Lie.

Microlog har inngått avtale om nettbutikk med Steen og Strøm som allerede er driftsatt på deres ti senter i Norge.
Microlog har inngått avtale om nettbutikk med Steen og Strøm som allerede er driftsatt på deres ti senter i Norge.

Nettbutikk lansert

– Vi har nå releaset en nettbutikk for kjøp av gavekort som vi allerede etter tre måneder har solgt inn til ca 30 kjøpesenter i Norden, og vi skal levere mer enn 100 slike nettbutikker det neste halvåret, sier Microlog-sjefen. Hensikten er jo å få flere kunder inn på kjøpesenteret. Kunden kan sende gavekortet til mottaker som hentekode med SMS eller epost slik at gavekortet enkelt hentes ut på kjøpesenteret sin gavekortautomat, eller man kan sende det til mottaker som et fysisk gavekort, klart til bruk. Man kan også spleise på gavekortet med andre, noe som kan være praktisk til anledninger som jul, bursdag eller ved jubileer.

Selve nettbutikken tilpasses hver kunde med logo, tekst, fonter og bakgrunnsbilder slik at den oppfattes som kundens egen merkevare. Nettbutikken integreres med kundens egen nettside, og fremstår derfor som en naturlig del av denne.

Giveren av gavekortet kan velge design på det virtuelle gavekortet etter anledning, eventuelt bruke eget design ved å laste opp bilde.

Microlog har inngått avtale med Steen og Strøm som allerede er driftsatt på deres ti senter i Norge.

Microlog er markedsleder på leveranse og drift av gavekortautomater i Norden. her fra NK i Stockholm.
Microlog er markedsleder på leveranse og drift av gavekortautomater i Norden. her fra NK i Stockholm.

– Vi har her levert en nettbutikk som erstatter den gamle løsningen med en moderne løsning som ivaretar omsetningen både B2B, B2C, og med fullautomatisert fakturaløsning, forteller Lie.

Microlog har her også overtatt alt av logistikk og support mot senterledelse, butikker og kunder.

– Vi kaller det «One Stop Shop». Vi ser også et gryende marked hos retail-kjeder for denne løsningen, legger Lie til.

Kundene betaler enkelt med Vipps eller kredittkort.

Skal vokse

I tillegg til gavekortautomater og nettbutikk leverer Microlog også skikortautomater, fortollingsautomater, billettautomater og helseautomater. De fasiliterer årlig en omsetning på mer enn tre milliarder kroner for sine kunder.

Med den nye nettbutikken, automatløsninger for flere bransjer og satsing i nye land planlegger Microlog nå å hente inn mer kapital.

I dag er de seks ansatte, men skal ansette tre-fire nye i tiden framover.