35 av de 50 besøkte butikkene lot være å be kunden bekrefte vilkårene i lojalitetsprogrammet. (Illustrasjonsfoto: yayimages.com)

Lojalitetsprogram bryter med de nye personvernreglene

70 prosent av svenske retailkjeder som tilbyr kundelojalitetsprogram får trøbbel med de nye personvernreglene som trer i kraft i mai 2018.

Publisert

De nye personvernreglene, som trer i kraft i mai 2018 og går under navnet GDPR (The General Data Protection Regulation), skaper trøbbel for en rekke retailkjeder med lojalitetsprogram, viser en ny svensk studie.

Studien viser at 70 prosent av kjedene som tilbyr slike programmer ikke ber kunden om å godkjenne kundeprogrammets vilkår når de signerer medlemskapet i butikk.

– Overraskende

Oskar Hiort af Ornäs og David Samuelsson.

De to studentene Oskar Hiort af Ornäs og David Samuelsson på Thorén handelshøyskole i Uppsala har hjulpet ID24 med å gjennomføre undersøkelsen. Fem måneder før GDPR trer i kraft, besøkte de de mest kjente retailkjedene i Sverige og inngikk medlemskap i kundeprogrammene deres.

– Det var noen ganger litt rart å bli medlem i butikker som bare selger dame-produkter, men siden dette var rett før jul, sa jeg at jeg var interessert i å få tips til julegaver. Jeg ble overrasket da jeg oppdaget hvor mange som lot være å be meg godkjenne kundeprogrammets vilkår, spesielt nå som GDPR snart trer i kraft, sier David Samuelsson i en pressemelding.

Risikerer saftige bøter

Når GDPR trer i kraft, vil retailere som ikke ber kunden om å godkjenne kundeprogrammets betingelser og retningslinjer risikere høye bøter, skriver ID24. Det er uklart hvordan kjedene som fram til nå ikke har bedt om en slik bekreftelse vil bli rammet, men det kan hende at de må slette store deler av kundedatabasen eller samle inn bekreftelser fra eksisterende medlemmer, skriver ID24.

– Vi anbefaler at alle retailere ber både eksisterende og framtidige kunder om å bekrefte betingelsene i lojalitetsprogrammet sitt. Selv om du allerede har kundens samtykke til medlemskap, bør du be om bekreftelse neste gang kunden er innom nettsida di eller den fysiske butikken, sier Niklas Sandell, advokat ved IP-advokatfirmaet Groth & Co, og medforfatter av den kommende andre utgave av boka ”Riskerna med Reklam, Produkter och Varumärken”.

Skjermløsninger kan gjøre det enklere

– Jakob Gottlieb, leder forretningsutvikling i ID24 forteller at de har skjermløsninger som gjør registrering og bekreftelse i butikk enklere:

– Hvis kunden får mulighet til å skrive inn kontaktinformasjonen sin og gi samtykke selv, ser vi en økning på 50-100 prosent i antallet kunder som er villige til å registrere seg. Det gjør det også enklere for eksisterende medlemmer å samtykke til kundeprogrammets vilkår, sier Gottlieb.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Disse kjedene var med i undersøkelsen:
Åhléns, Akademibokhandeln, Apotek Hjärtat, Apoteket, Apoteksgruppen, Arken Zoo, Bik Bok, Carlings, Cervera AB, Clas Ohlson, Coop, Cubus, Decathlon, Dressmann, Elgiganten AB, Elite hotels, Flügger Sweden, GANT, Gina Tricot, Glitter, Granngården, H&M, Hälsokraft, Hemköp, Hemmakväll, Hemtex, ICA, IKEA, Indiska, Intersport, Jula, K-rauta, Kappahl, Kicks, Kjell & Co, Kronans Droghandel, Life Hälsobutiken, Lindex, Lloyds apotek, MediaMarkt Sweden, Mekonomen, MQ, Naturkompaniet, Plantagen, Shell, Stadium, Tiger of Sweden, Twilfit AB, Waynes Coffee og Willys.

Les mer om GDPR på Datatilsynets nettsider

ID24 leverer programvare og skjermløsninger til retailere over hele verden.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS