Jernia-sjef Espen Karlsen (t.v.) og Gina Tricots norske country manager Heidi Engan (nr 2 fra høyre) deltok i paneldebatt på Retail Week Live i London i dag.
Nils Vanebo
"Å fortsette å investere i de ansatte er det viktigste vi gjør"
I en paneldebatt på Retail Week Live i London deltok to ledere for norske kjeder: Heidi Engan fra Gina Tricot og Espen Karlsen fra Jernia. De ble spurt om hva retailere kan foreta seg i de tøffere tidene som vi er inne i.
Retail Weekend Live pågår i London med over 1.000 deltakere
fra 200 brands. Konferansen har hele 150 speakers.
I en paneldebatt ble retailledere spurt om hvordan de
forholder seg i tider med høyere renter og priser som har dratt ned kjøpekraften
og økt forsiktigheten til kundene.
Heidi Engan fortalte at Gina Tricot jobber opp mot unge
kunder som er oppdaterte.
– Vi må være der de er og utvikle oss hele tiden for å møte
dem. Vi må også utvikle vår omnikanal, både de fysiske butikkene og
netthandelen. I 2023 vi må levere på service, og vi jobber med det hver dag, sa
hun.
Engan utdypet det med at de kontinuerlig ser etter muligheter
for effektivisering, bedre planlegging og å forbedre seg hver dag.
– Vi tror alltid av i kan gjøre ting bedre. Vi kan endre oss
på alle nivåer i Gina Tricot.
Utviklingen går fort og det er viktig å jobbe med de riktige
menneskene. Heidi Engan skrøt av Maze som er hovedsponsor på Retail Week Live.
– Før vi tok i bruk Maze så vi at vi hadde riktig
lokalisering, kundestrøm og planlegging.
Men vi kunne bli bedre på service og manglet data på dette,
fortalte hun.
Gina Tricot fikk resultater etter at de begynte å samarbeide
med Maze. NPS ble ikke mindre enn tredoblet.
– Vi ble bedre på å trene ansette og å få dem inn i
kulturen. Jentene våre – vi har stort sett kvinner i våre butikker – likte
verktøyet. Tallene våre ble bedre, og jeg følger daglig med på dem, sa Engan.
Jernia overvåker data
Jernia-sjef Espen Karlsen fortalte at kundene nå kjøper billigere
produkter, og at de i større grad kjøper varer de trenger og ikke bare ønsker.
Karlsen fortalte at Jernia har et bredt sortiment og at det
er viktig at de ansatte har god kompetanse for å kunne gi kundene gode råd.
– Vi ser at folk orienterer seg og handler på nett, men butikkene
er viktige. Å få hjelp til å finne beste løsning er den viktigste grunnen for
kundene til å besøke butikkene våre, understreket han.
Kanskje å anbefale kundene rimeligere produktvarianter i
disse tider.
Jernia-sjefen fortalte at å overvåke (monitoring) data er blitt
viktigere.
– Vi bruker mye tid på følge våre data og konkurrenter. Det
er blitt viktigere enn før, sa Espen Karlsen.
Han summerte opp med at det viktigste de gjør i Jernia er å fortsette
å investere i de ansatte.