KLP Eiendom lanserer en satsing på pop up, blant annet på Glasmagasinet i Oslo.

KLP satser på pop up – å fylle ledig areal er ikke hovedformålet

KLP Eiendom lanserer nå sin nye satsning POPPOPP på sine kjøpesentre. På Glasmagasinet tilby de et gratis pop up-lokale ut året til et butikkonsept som fortjener å poppe opp.

Publisert

Pop-up-butikker er på full fart inn i norske kjøpesentre, og KLP Eiendom ser mange fordeler med trenden.

– Mange kjenner allerede til konseptet med pop-ups, altså at man leier ut ledige lokaler på kort sikt. Det er fint for utleier som får fylt lokalene mellom langvarige kontrakter, og fint for leietakere som kanskje ikke vil forplikte seg til en femårs kontrakt, sier Kjersti Aanerud Hamre, utleiesjef i KLP Eiendom og ansvarlig for satsningen POPPOPP.

Kjersti Aanerud Hamre, utleiesjef i KLP Eiendom og ansvarlig for satsningen POPPOPP.

Pop-up-bølge

Kjøpesentre har lange tradisjoner i handelsnæringen, og de har spilt en viktig rolle ved tilby kundene et større utvalg butikker under samme tak. Etter hvert som netthandelen har blitt mer etablert, har flere kjøpesentre kastet seg på pop-up-bølgen for å kunne tilby kundene sine en variert og spennende opplevelse.

Hamre tror konseptet passer spesielt godt for produsenter med nye idéer, bedrifter i en startfase og gründere i oppstartsfasen.

– Bedriftene kan teste ut nye konsepter i forhold til ulike kundegrupper. De får tilgang på lokaler uten å binde seg, og vi får tilgang til spennende gründere og konsepter, sier hun.

Langsiktige gevinster

Etter flere vellykkede pilotprosjekter ser Hamre mange fordeler med pop-up-konseptet for både utleier og leietaker.

– Flere av de som starter som pop-up utvikler seg til en kjede etterpå, eller det kan bli et langvarig samarbeid. Noen eksempler er Olivelle og Stell Fornebu som startet med rens-, skredder- og skomakertjenester på Fornebu S. De hadde et sterkt og viktig fokus på bærekraft ved å ta vare på det vi har, og det var noe vi ønsket å støtte, sier Hamre.

Tre ulike løsninger

KLP Eiendoms POPPOPP-modell tilbyr tre ulike løsninger som bedriftene kan velge mellom.

– Mini-POPPOPP er en liten markedsplass, for eksempel i fellesarealet. Vanlig POPPOPP er et lokale til disposisjon i en kort periode hvor man kun betaler for leie, forklarer Hamre.

De vil også tilby en utvidet pakke hvor vi i tillegg bistår med innredning, markedsføring og kanskje også regnskap og andre administrasjonsoppgaver.

Vinneren av KLP Eiendoms konkurranse får gratis pop-up-lokale i Glasmagasinet på Stortorvet.

Konkurranse

Som en del av lanseringen arrangerer KLP Eiendom en konkurranse hvor vinneren får gratis pop-up-lokale i Glasmagasinet på Stortorvet.

– Gründere kan sende inn en beskrivelse av konseptet sitt til oss innen 1. september. Deretter trekker vi en vinner som får innredet lokale på Glasmagasinet frem til jul, og vi hjelper også til med markedsføring og andre ting rundt oppstarten. Hvis det blir vellykket og begge parter ønsker det, kan det absolutt være aktuelt med et lengre samarbeid, sier Hamre.

Holder av areal til pop up

Selv om mange kjøpesentre først og fremst omfavner pop-up-konseptet for å fylle tomme lokaler, er ikke dette hovedmotivasjonen for KLP Eiendom.

– Vi har egentlig ikke hatt så mange tomme lokaler å fylle. Men ettersom vi er veldig positive til dette konseptet, har vi faktisk holdt av lokaler til det, sier Hamre.

Hun tror pop-ups blir mer og mer aktuelt fremover for å kunne tilby kundene noe ekstra i forhold til netthandel.

– Vi ønsker å skape spennende og dynamiske kjøpesentre ved å gi kundene tilgang til nyheter og opplevelser. I tillegg ønsker vi å fremme kreativitet, nytenkning og innovasjon i handelsbransjen, avslutter Kjersti Aanerud Hamre.

Powered by Labrador CMS