Innhold fra annonsør:

Slik bevarer GNP Energy startup-kulturen

Målet for enhver nystartet bedrift er å komme seg ut av oppstartsfasen, og bli levedyktig. Likevel er det mange selskaper som fortsetter å dyrke gründermiljøet i mange år etter oppstarten. Hvorfor er det slik?

Publisert

– I GNP Energy kaller vi oss fortsatt en startup selv om vi feirer 10-årsjubileum i år, sier markedssjef i GNP Energy, Tor Valen.

Sammen med Tor Valen i GNP Energy, har vi sett nærmere på hva det er som gjør at bedrifter fortsetter å holde på startup-kulturen i årevis.

Fordeler ved å være en startup

Alle som har startet et selskap vet at det er svært krevende, spesielt i begynnelsen. Så lenge bedriften man leder er ny og ukjent, og ikke har mulighet til å tilby de høyeste lønningene, er det vanskelig å tiltrekke seg kompetente og engasjerte ansatte.

Oppstarten har mange utfordringer, men også en del fordeler mener Valen:

– I oppstarten er det en helt spesiell glød og drivkraft som preger hele bedriften, og det er nettopp det vi ønsker å ta med oss videre, forklarer Valen.

Så lenge bedriften er en vekstbedrift, kan det altså være store fordeler med å bevare gründerånden.

Startup-kulturen kan booste et godt arbeidsmiljø

Et godt arbeidsmiljø må pleies, både fra ledersiden og fra de ansatte, og startup-kulturen kan bidra til å forsterke det gode arbeidsmiljøet på flere forskjellige måter. I en oppstartsbedrift er det gjerne en flat bedriftsstruktur med rom for de ansattes egne ideer, og mange unge og ambisiøse arbeidstakere ønsker nettopp disse mulighetene fra sin arbeidsgiver.

– I en fleksibel organisasjon er det kort vei til beslutningstakerne, sier Valen.

I forbindelse med vekst og innovasjon, er innspill fra de ansatte verdifullt. Når de ansatte føler at de bidrar og kan gjøre en ekte forskjell, blir de mer fornøyde.

– En bratt og morsom læringskurve, som er typisk for en oppstartsbedrift, kan bidra til dette, mener Valen.

Frihet under ansvar

Å la de ansatte styre sin egen hverdag kan virke skremmende for mange arbeidsgivere, men forskning har vist at vi ikke blir mindre produktive på hjemmekontor - snarere tvert imot.

– Når de ansatte styrer sin egen hverdag og er ansvarlige for sine egne mål, tar de mer eierskap over oppgavene og resultatene sine og blir mer selvstendige, sier Valen.

Klare ansvarsroller og tillit mellom ansatt og leder, er forutsetninger for at dette skal fungere godt. Fleksibel arbeidstid er dessuten en frynsegode som vil gjøre bedriften til en ettertraktet arbeidsgiver.

Fokus på kompetanseheving

Typisk for en oppstartsbedrift er et høyt fokus på kompetanseheving og gode muligheter for utvikling hos de ansatte. Arbeidstakere ser dette som en stor fordel, og vil føle at de vokser i takt med bedriften.

Ved å jobbe målrettet med kompetanseheving, sikrer man også at bedriften har ressurser til å dekke nåværende og fremtidige behov.

– Kurs, konferanse, workshops, videreutdanning og fagbrev er eksempler på kompetansetiltak du kan tilby dine ansatte, tipser Valen.

GNP Energy: Tips for å bevare startup-kulturen

Strømselskapet GNP Energy arbeider strategisk med å bevare startup-kulturen i bedriften. Selskapet deler gode råd til andre bedrifter som ønsker å gjøre det samme:

  1. Sørg for at det er kort til beslutningstakere, uansett avdeling.
  2. Berøm de ansatte med daglige bekreftelser.
  3. Rekrutter ressurssterke mennesker som vil noe med livet sitt.
  4. Tilby frynsegoder som fleksibel arbeidstid og hjemmekontor.
  5. “Ha drakta på” hos de ansatte ved å gi dem ansvar under frihet.
  6. Arranger uformelle sosiale tilstelninger ofte, som vinlotteri, kahoot-konkurranser, sommerfest, julebord, månedens gladlaks, berømme beste selger osv.

Les mer om GNP: Derfor er vannkraft den mest effektive energikilden

Om GNP Energy

GNP Energy er en uavhengig strømleverandør med drift i alle de nordiske landene. Velger du GNP Energy som din strømleverandør, er du med på å utfordre gigantene i bransjen. Hver eneste dag arbeider selskapet med å tilby gode strømavtaler, yte god kundeservice og gi forutsigbarhet til sine kunder.

GNP Energy opererer i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og har hovedkontor i vakre Sandefjord.