Google Pay til Norge i dag
I dag lanseres den nye betalingsappen Google Pay, som er tilpasset Android-brukere, etter å ha inngått partnerskap med VISA, MasterCard og flere norske banker.
Appen, som er bygget på høye sikkerhetsstandarder for å beskytte data og personlige detaljer, gjør det mulig for brukeren å organisere kreditt- og debetkort i sin Google-konto, og hjelper med å betale trygt i butikker som tillater kontaktløs betaling – på tvers av flere av Googles produkter. Betalingsappen krever Android 5+ og gjør enkelt foreta betalinger med mobilen.
– Norge blir det 25. landet i verden der Google Pay tilbyr en friksjonsfri måte å utføre betalinger på», sier Florence Diss, Googles ansvarlige for Commerce Partnerships i EMEA.
Android-telefonen som lommebok
Det er mulig å betale med Google Pay på alle utsalgssteder som aksepterer kontaktløs betaling. Brukere må enkelt og greit laste ned Google Pay-appen og legge til et kreditt- eller debetkort fra en av de støttede bankene: Nordea, Sparebank Sør, Storebrand Bank, Revolut (kun for Mastercard) og Monobank.
NFC
Neste steg for brukeren er å aktivere skjermen og holde telefonen inntil terminalen, via Near Field Communication (NFC). For å kunne gjennomføre kontaktløse kjøp over 200 kroner. må brukeren låse opp telefonen sin – som et ytterligere sikkerhetssteg. Utsalgssteder som tilbyr kontaktløs betaling har NFC-symbolet synlig fremvist ved kassen.
Google Pay er også integrert inn i alle Google-produkter (Google Play, Chrome, og YouTube Premium), noe som gjør det enklere å kjøpe musikk, filmer, bøker og apper – og få en samlet oversikt over alle kjøp.
Token
Sikkerhet er et kjerneelement i Google Pays utforming. Kortnummeret til betalingskortet brukeren har valgt å legge til i Google Pay er hverken lagret på mobilenheten eller delt med utsalgsstedet.
Når en bruker betaler i butikken gjennomføres transaksjonen ved hjelp av et virtuelt kortnummer som kalles et ‘token’, som er unik til hver enkelt enhet. Tokenet henger sammen med en dynamisk sikkerhetskode som endrer seg for hver enkelt transaksjon. I tillegg, dersom mobiltelefonen skulle bli stjålet eller mistet kan brukere enkelt benytte seg av ‘Finn telefon’-funksjonen for å låse telefonen umiddelbart, og sikre den med et nytt passord eller slette den for all personlig informasjon. Det er ikke nødvendig å deaktivere selve betalingskortet, ettersom dataen om kortet ikke lagres på mobiltelefonen.
(Pressemelding)