PRISEKSPERT: Carolina Appelqvist. Foto: Prisjakt.no

– Green Friday er Black Fridays lillesøster

Netthandelen forbereder vårens beste handledag. I fjor var gjennomsnittlig prisnedgang på Green Friday – lillesøsteren til Black Friday – på 19 prosent. Prisekspert tror årets grønne fredag (27. april) vil bli enda større og billigere enn fjoråret.

Publisert

Black Friday er som kjent den største og beste handledagen i året. På den siste fredagen i november 2017 var prisen på hvert tredje produkt i netthandelen satt ned denne dagen, med en gjennomsnittlig prisnedgang på 25 prosent, viser statistikken fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.no.

I 2016 etablerte svenske CDON vårens store handledag, Green Friday, og i fjor kastet flere hundre norske nettbutikker seg på fenomenet. Mange rapporterte at de omsatte for 60-70 prosent av Black Friday-omsetningen, mens aktiviteten på Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste økte med over 40 prosent, sammenlignet med en vanlig fredag i april.

– Veldig mye tyder på at Green Friday blir enda større i år. Nordmenn er i shoppingmodus, og veldig mottagelige for denne typen handelsfenomener med tydelige kampanjer og lave priser. Vi får mange tilbakemeldinger fra nettbutikkene om at de forbereder store prisavslag på fredag. Mange tyvstartet allerede i helgen, sier administrerende direktør Carolina Appelqvist i Prisjakt.no.

– På Green Friday i fjor var gjennomsnittlig prisnedgang, på de 10.000 mest populære produktene som gikk ned i pris, på 19 prosent. I og med at dette er et snitt-tall, så er det mange muligheter for å gjøre veldig gode kupp kommende fredag også. I fjor var for eksempel gjennomsnittlig prisnedgang på TV’er på 58 prosent denne dagen, mens populære løpesko (33 prosent) og smartklokker/aktivitetsmålere (18 prosent) også var kategorier der produktene gikk kraftig ned i pris, forteller Appelqvist.

Men som vanlig på alle store salgs- og tilbudsdager er det viktig å være oppmerksom på at ikke alt blir billigere. Mange varer blir også satt opp i pris i butikkene, og dette er ikke alltid like lett å få med seg i tilbudsjungelen.

– I fjor registrerte vi prisoppgang i 16 prosent av de 10.000 utvalgte produktene, og gjennomsnittlig prisoppgang var på ni prosent. Derfor er det viktig at kundene forbereder seg grundig før de kjøper. Sjekk prishistorikken, og sammenlign priser og produktegenskaper før du handler, råder Carolina Appelqvist.

Disse produktene gikk mest ned i pris på Green Friday (2017):
TV: 58%
Løpesko: 33%
PS4: 29%
Portable høytalere: 25%
Aktivitetsmålere: 18%
Hodetelefoner: 17%
Jakker: 15%
Barneseter (bil): 15%
Sko: 14%
Smartklokker: 12%

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS