Ill.foto fra Nordby Senter.
Ill.foto fra Nordby Senter.

Nielsen: Norsk dagligvarehandel kunne vært 9,1 milliarder høyere i året

Hvis dagligvaresalget i de tidligere fylkene Østfold, Akershus og Oslo hadde ligget på landsgjennomsnittet, ville dagligvareomsetningen vært nesten 9,1 milliarder høyere i 2019, noe som tilsvarer mer enn den totale dagligvareomsetningen i nesten 170 butikker.

Publisert

Det understøttes av Nielsen-tall fra norsk dagligvare etter innføring av reiserestriksjoner.

Kategorier som kjøpes hver gang i Sverige

Brus: 44%

Godteri og sjokolade: 42%

Kjøttpålegg: 30%

Snacks: 29%

Ferskt kjøtt: 28%

Dypfryst kjøtt: 26%

900.000 nordmenn handler i Sverige én gang pr måned eller mer, og mange bruker butikkene i Sverige som sine faste butikker, og legger kun suppleringshandelen til sin lokale nærbutikk.

I et land med 5,4 millioner innbyggere har det store økonomiske konsekvenser når 900.000 tar turen over grensen for å handle dagligvarer månedlig eller oftere. Lekkasjene har en merkbar økonomisk konsekvens for norsk dagligvarehandel, skriver Nielsen i en pressemelding.

Gjennomsnittsnordmannen la igjen ca. 37 600 kroner på dagligvarer i butikkene til Coop, NorgesGruppen, REMA eller Bunnpris i 2019, mens østfoldingene nøyde seg med vel 30.000 kroner. Akershus og Oslo ligger også langt under gjennomsnittet, og det er i følge Nielsen nærliggende å trekke den slutning at mye av det tapte salget skyldes grensehandel. Østfold, Akershus og Oslo tapte til sammen nesten 9,1 milliarder i 2019.

Om rapporten

Nielsen Norge har akkurat fullført en undersøkelse av hvilken effekt den svenske grensehandelen har for det norske dagligvaremarked. Rapporten Norsk-svensk Grensehandel 2020 kombinerer et kvalitativt studium av holdninger til grensehandel med faktiske salgsdata fra alle landets dagligvarebutikker. I følge Nielsen er undersøkelsen den første i sitt slag her i landet.

Ved å bruke et landsrepresentativt utvalg sikres at resultatene er valide, og at det er mulig å bryte ned for mindre utvalg basert på hva konsumentene svarer.

– Når nordmenn skal forklare hvorfor de legger dagligvarehandelen til Sverige, sier brorparten at det er prisnivået som er avgjørende, sier Hege Witsø-Bjølmer, Retailer Vertical Director i Nielsen.

Utover pris er det åpenbart at grensehandel for mange forbrukere dreier seg om tradisjoner.

– For mange nordmenn er det tydelig at turen er selve målet. En del av en fast tradisjon med venner eller familie, sier Witsø-Bjølmer.

I undersøkelsen kommer det også frem at 18 prosent sier at de ikke grensehandler av prinsipp for å støtte norske dagligvarebutikker.

I undersøkelsen er det tydelig at det er mange kategorier med særavgifter som er særlig utsatt for handelslekkasje til Sverige. De mest utsatte produktene finner vi innenfor tobakk, kjøtt, øl, brus, og godteri. Hele 44 prosent av de som grensehandler mer enn én gang i året, kjøper brus hver gang. Og når de nevner hvilke merker de kjøper i Sverige i forhold til Norge er de kjente brusmerkene høyt oppe på listen.

– Når en betydelig andel av salget til de største varegruppene i norsk dagligvarehandel gjøres jevnlig i Sverige, har det stor betydning for omsetningen i norsk dagligvare sier Witsø-Bjølmer.

– Rapporten tyder på at mange nordmenn nær grensen bruker Sverige til sine hovedinnkjøp av dagligvarer. Sammen med de eksplosive vekstratene for tidligere Østfold fylke etter utbrudd av COVID-19 med stengte grenser, viser dette behovet for handling dersom det er et mål å begrense lekkasjene, avslutter kommunikasjonsansvarlig i Nielsen Norge, Gunnar Portvik.