Sommeren viktig for nisjebutikker
Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Oslo ble det i fjor handlet for vel 9 milliarder kroner (eks mva) i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke.
Dette utgjør 15,7 prosent av årsomsetningen til butikkene i hovedstaden og er den klart laveste andelen sammenlignet med de øvrige fylkene i landet.
Oslo viktig feriemål
– Oslo er et viktig feriemål for mange, likevel klarer ikke tilstrømningen av turister å dekke opp for tapt handel fra alle innbyggerne som reiser bort på ferie, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.
For møbel-, ur- og helsekostbutikker er imidlertid sommeren den viktigste salgsperioden i året.
2,7 milliarder til grensehandel i juli og august
Oslo er også utsatt for konkurranse fra Sverige. Spesielt taper dagligvarebutikkene mye penger til grensehandelen, også om sommeren, forteller direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.
– Vi anslår at nordmenn kommer til å bruke 2,7 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i juli og august, sier Størksen
Den økende grensehandelen stjeler en betydelig del av omsetningen i norske dagligvarebutikker, særlig i kommuner langs svenskegrensen. i 2017 førte den til at seks prosent av norske dagligvarekroner havnet i Sverige.
Norges 4. største dagligvareaktør
– Sverige er nå Norges fjerde største dagligvareaktør og omsetter for mer enn Bunnpris-kjeden, som har 250 butikker rundt omkring i Norge, sier Størksen.
– Oslo har nest lavest omsetning per innbygger når det gjelder kjøp av mat og drikke. Her omsatte dagligvarebutikker for 28 400 kroner per innbygger i 2017, drøyt 4 600 kroner under landsgjennomsnittet. Til sammenligning omsatte dagligvarebutikkene for 39 173 kroner per innbygger i Sogn og Fjordane, forteller Størksen.
Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.