
Grensehandelen øker sterkt
I løpet av det siste året har normenn reist på nesten 8 millioner dagsturer til Sverige for å handle billig mat og drikke.
Nordmenn reiser stadig oftere over grensa for å handle.
– Politikerne må ta på alvor at grensehandelen har vokst med svimlende 11 prosent i løpet av det siste året, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare, i en pressemelding.
– Påvirker tusenvis av norske arbeidsplasser

De siste fire kvartaler brukte vi hele 14,9 milliarder kroner på grensehandel, ifølge SSB. Totalt dro nordmenn på nesten 8 millioner dagsturer til Sverige for å handle billig mat og drikke. Beløpet folk handler for på hver reise har også økt.
– Grensehandelen har økt over tid. Dette går direkte ut over tusenvis av norske arbeidsplasser. Både bønder, matprodusenter og butikkansatte påvirkes av dette, sier Størksen.
– Det er overraskende at politikerne ennå ikke har tatt imot bransjens forslag til en løsning som påvirker det særnorske avgiftsnivået som lokker folk over grensen for å handle, sier Størksen.
Vil endre grunnavgiften på drikkevareemballasje
Bransjens forslag er å legge om grunnavgiften på drikkevareemballasje, til en materialavgift som gir incentiver til en mer miljøvennlig, ikke-fossil emballasje.
– Grunnavgiften påvirker prisforskjellen på typiske lokkevarer som drikkevarer. Med andre ord skaper bransjens løsning nye arbeidsplasser i Norge, den styrker norsk matnæring, og den er i tillegg bra for miljøet, forteller Størksen.
– Det er både overraskende og skuffende at politikerne fortsatt lar grensehandelen vokse, avslutter Størksen

(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet