Illustrasjon: GS1

GS1-standarder for netthandel

Standarder for unik identifikasjon av handelsvarer blir stadig viktigere i netthandel. Rina Moen skal fremover lede arbeidet i GS1 Norways nye satsing mot digitale markedsplasser og offentlig sektor.

Publisert

Sterk vekst i netthandelen gir tradisjonelle aktører i varehandelen en utfordring med å finne et best mulig samspill mellom effektiv butikk og kundevennlig netthandel. GS1 Norway har som oppgave å standardisere produktinformasjon og effektivisere arbeidsprosesser, og i denne satsingen kommer nå Rina Moen (44) inn som Industry Development Manager i GS1.

Tilrettelegger for standarder

Hun får jobben med å synliggjøre og tilrettelegge for GS1 sine standarder innen både offentlig varehandel og det stadig økende antallet digitale, nettbaserte markedsplasser.

I oppdraget tar hun med seg erfaringer blant annet fra Posten og Bring, der hun har fungert som business analyst, ERP og CRM-rådgiver. De siste årene har Moen også jobbet opp fagrelevant erfaring som selvstendig IT-rådgiver for selskaper som Felleskjøpet, Brilleland og Egmont Publishing. I tillegg har hun politisk erfaring som kommunestyremedlem i Skedsmo, og kunnskap om politiske vedtak og offentlige anskaffelser.

Rina Moen: – Fortsatt mange som ikke er godt kjent med GS1s internasjonale standarder som GTIN og GLN. (Foto: GS1)

– Det er fortsatt mange som ikke er godt kjent med GS1s internasjonale standarder som GTIN og GLN, og som kan få stor nytte av disse i en verden med stadig mer digitalisert handel og logistikk. Datakvalitet blir bare mer og mer viktig, og er nøkkelen til trygghet, effektivitet og kontroll for alle selskapene i digitale markedsplasser. Jeg tar med meg både interesse for og kompetanse innen vare- og informasjonsflyt i det offentlige og næringslivet, og gleder meg stort til å ta fatt på oppgavene, forteller den nyansatte Industry Development Manager i GS1, Rina Moen.

Synliggjør fordeler ved standarder

I GS1 Norway vil det handle mye om å synliggjøre de mange fordelene GS1 sine standarder gir både for offentlig og for digital handel, forteller administrerende direktør, Geir Paulsen.

– Rinas lange erfaring, ikke minst som bedriftskonsulent i flere bransjer, tilfører GS1 Norway svært viktig kompetanse i vår videre satsing på netthandel og markedsplasser. Hennes erfaring fra offentlige anskaffelser blir også viktig når GS1 Norway nå skal øke innsatsen for å bistå offentlig sektor. Det offentlige bruker rundt 500 mrd. kroner i årlige innkjøp, og det er svært mye å spare på gode standarder for handel og logistikk, sier administrerende direktør i GS1 Norway, Geir Paulsen.

(Pressemelding)

Om GS1

GS1 Norway er en brukerstyrt not-for-profit-forening og medlem av en global organisasjon. Foreningen utvikler, vedlikeholder og tilbyr globale standarder for effektiv vare- og informasjonsflyt. GS1 er representert i 112 land og over 1 million bedrifter bruker GS1 sine standarder. GS1 Norway har i dag mer enn 6300 brukere i stadig flere bransjer.

Powered by Labrador CMS