Gulating doblet antall solgte julekalendere for voksne.
Gulating doblet antall solgte julekalendere for voksne.

Julekalendersuksess for Gulating

Med 13.500 solgte esker med 24 norske håndverksbrygg har Gulating solgt dobbelt så mange julekalendere som i fjor.

Publisert

- Vi syntes vi tok i kraftig og kanskje nesten i overkant optimistisk i planleggingen av årets julekalender. At det viser seg at vi faktisk kunne solgt enda mange flere er helt hinsides alt vi kunne forestilt oss, smiler Rolf Ivar Skår, konsernsjef i Gulating Gruppen AS.

Gjennom sine franchisedrevne ølutsalg over hele landet har Gulating erfaring med salg av julekalendere av den voksne sorten, og Skår minnes den spede starten med rundt 20 solgte eksemplarer i 2014. Før årets sesong har kalenderen gjennomgått en ansiktsløftning og blitt både enklere å håndtere og dessuten billigere for ølglade kunder. Det resulterte i et nærmest eksplosivt salg helt fra de første pallene forlot kjedens sentrallager, som begynte å gå faretruende tomt allerede rundt farsdag tidlig i november.

- Det ble rett og slett en pågang vi ikke kunne forutse da vi startet planleggingen i januar og februar, sier Skår.

«Korona-vekst» og midlertidige butikker

Salgssuksessen for julekalenderen føyer seg inn i en allerede solid vekst for Gulatings ølutsalg, der enkelte butikker har mer enn doblet omsetningen i store deler av 2020, sammenliknet med fjoråret. Resultatene tyder på en klar sammenheng med oppbremsingen i grensehandel og taxfree-salg, i kombinasjon med en grunnleggende endring i folks handlemønster.

Rolf Ivar Skår
Rolf Ivar Skår

- Dessuten er folk nødvendigvis mer hjemme enn tidligere, og det blir viktigere å kose seg og unne seg noe litt ekstra – ikke minst inn mot julehøytiden, tror Skår.

I tillegg til kjedens 20 faste ølutsalg, har Gulating-kjøpmenn over hele landet brettet opp ermene og stablet på beina i alt hele 11 ekstra, midlertidige utsalgssteder i årets siste kvartal – samt flere pop up-utsalg av kortere varighet. Skår er ikke i tvil om at dette har hatt stor betydning, ikke minst for salget av julekalendere:

- Våre butikkdrivere opplever at folk står i kø «når Gulating kommer til byen». Det er utrolig morsomt å bli tatt så godt imot, sier Gulating-sjefen.

En håndsrekning til bryggerinæringen

Årets Gulating julekalender består utelukkende av norskproduserte håndverksøl fra bryggerier over hele landet. Gjennom det rekordstore salget sikres dermed også solide inntekter for flere aktører i en bransje som har blitt satt på til dels harde prøver i løpet av 2020.

- Å støtte opp om og være en plattform for norsk bryggerinæring er selve kjernen av vår virksomhet – de står for et fantastisk mangfold av innovative produkter som vi brenner for å dele med folket, sier Skår, som også berømmer Gulatings kunder for stadig større eventyrlyst:

- Julekalenderen er en fantastisk anledning til å vise fram bredden og kvaliteten i såkalt «butikkstyrkeøl», og at smakfullt julebrygg kan være så mangt. Vi gleder oss til resten av adventstiden sammen med alle de titusen som har kjøpt eller fått en Gulating Julekalender i år, fastslår Rolf Ivar Skår.

Powered by Labrador CMS