Én av fire feirer Halloween
Halloween har på få år blitt en fast markering for mange, og særlig barnefamilier har kastet seg på trenden. Halloweenforberedelsene starter i butikken.
Halloween har etablert seg som en fast tradisjon i en del norske familier. En undersøkelse Virke har gjort, viser at 24 prosent av norske familier feiret Halloween i fjor. Blant familier med barn mellom 6 og 10 år, svarte hele 71 prosent at de markerte Halloween i 2016. For denne aldersgruppen er det vanskelig å komme utenom «knask eller knep».
Butikker med bredt vareutvalg vinner
Det er mange som velger å bruke penger på markeringen. 38 prosent, eller 4 av 10 nordmenn, brukte mellom 100 og 200 kroner på godteri, kostymer og dekorasjoner til Halloween i fjor. 12 prosent av husstandene tar det enda lenger, og brukte mer enn 600 kroner i 2016.
– Butikker med bredt vareutvalg er de store vinnerne i halloweeninnkjøpet. 67 prosent av dem som markerte høytiden, brukte mest penger her i forbindelse med Halloween. Dagligvare og leketøysforretninger får også en stor del av handelen, sier Bror Stende, direktør for faghandel i Virke, i en pressemelding.
– I tillegg vil det nok være mange som velger å bruke høytiden til å skape gode opplevelser sammen. Kinoturer, gode middager eller andre familieaktiviteter er populære måter å tilbringe Halloween på, sier Stende.
– Spis opp gresskarene
Estimater fra dagligvarekjedene viser at vi kommer til å kjøpe mer enn 200.000 gresskar i forbindelse med Halloween. Det aller meste av dette kjøpes uken før Halloween.
– Det er nok flest barnefamilier som kjøper gresskar på Halloween, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.
Hun påpeker at gresskar ikke bare er pent som pyntegjenstand for Halloween, men også fungerer utmerket i mat.
– Gresskar på tallerkenen er alt annet enn skummelt, påpeker hun. – Gresskar er både sunt og godt, og kan bli til alt fra supper og paier, til bakverk og müsli. Derimot er det skremmende om alle gresskarene som kjøpes i forbindelse med Halloween, ender som matsvinn, avslutter Størksen.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her