”Ingen annen bedriftsleder har vært i nærheten av å påvirke det svenske markedet så mye uten selv å være til stede.” (Foto: Amazon)

Jeff Bezos ‘Handelens Mektigste’ i Sverige

Det svenske fagbladet Market har som vanlig kåret ‘Handelens mektigste’ i Sverige siste år, og litt overraskende topper Amazons toppsjef Jeff Bezos for 2018.

Publisert

Bak kåringen står en jury oppnevnt av Market og Icanyheter, som nominerte 90 kandidater, mens leserne pekte ut ytterligere 10. Resultatet ble ‘detaljhandelens 100 mektigste i fjor’, vel å merke sett fra og i Sverige. (Tidligere år har det stått 68 navn på listen; for 2018 er antallet økt til 100.)

Enstemmig valgt

I Markets presentasjon heter «at handel er en skiftende og dynamisk bransje hvor ledere raskt kan skape seg et navn, mens andre kan like raskt faller ut. Noen kan ha hatt et mellomår uten å etterlate seg et fotavtrykk, mens andre har gjennomført store endringer eller bygget opp seg selv og sitt selskap i media. (...) Det var enstemmighet om hvem som skulle toppe listen: Amazons adm.dir. Jeff Bezos. Ingen annen bedriftsleder har vært i nærheten av å påvirke det svenske markedet så mye uten selv å være til stede.

Handelens mektigste topp ti

(Fjorårets plassering i parentes)

1. (-) Jeff Bezos, adm.dir., Amazon

Grunnleggeren av bokhandelen, som nå er en global handelsgigant, levner ingen tvil. Renommeet – og nervøsiteten hos de svenske kjedene – ble tydelig da Amazon kalte inn til

pressekonferanse i desember og flere tungvektere i handelen ringte redaksjonen for å sjekke om vi visste mer. Vi har aldri opplevd denne typen reaksjoner før. Handelen forventninger, den store nysgjerrigheten, de skjelvende knærne og funderingene i anledning Amazons ankomst, gjør Jeff Bezos til handelens mektigste 2018.

2. (10) Kunden

Alle snakker om kundeopplevelsen og kundenes reise. Alle som ikke leverer – online eller i fysisk butikk – går under. I en digital verden øker dessuten kravene til åpenhet og relevans.

3. (11) Karl-Johan Persson, konsernsjef, H & M

Har dukket opp mer enn før, og møtt kritikk og spørsmål om motegigantens utvikling i løpet av året. Da han droppet problembarnet Cheap Monday, skulle man tro at det var et nederlag. Men aksjen steg og Karl-Johan Persson ble rost for sin handlingskraft i en presset situasjon.

4. (-) Johan Augustsson, Sverigesjef, Lidl

Tok i vår over som Sverige-sjef for kjeden som ikke unnslår seg for å utfordre gigantene. Men Johan Augustsson er ingen nybegynner. Han har hatt ulike roller i selskapet siden starten i Sverige. En sterk ekspansjon og vekst (som skjer uten e-handel) i løpet av året, og flere bærekraftinitiativ, gir ham fjerdeplassen.

5. (1) Niclas Eriksson, konsernsjef, Elgiganten

Siste års vinner trykket tungt på gassen også i fjor. Etter et rekordår 2017/2018, med ti prosent omsetningsvekst og et driftsresultat på 200 millioner kroner, konsoliderte Elgiganten stillingen i hjemelektronikkhandelen. Niclas Eriksson er på maktens tinde for å bli.

6. (4) Pär Svärdson, adm.dir., Apotea

Løfter Apotea til nye nivåer. Omsetningen i 2018 økte med 35 prosent til litt over 2 milliarder kroner i 2018. Netthandleren har også åpnet et stort lager, investert i automatisering, og nå vil Pär Svärdson utfordre dagligvarehandelen.

7. (5) Per Strömberg, adm.dir. og konsernsjef, Ica Gruppen

Sveriges største dagligvareforetak har en leder som viser veien fremover samtidig som han utfordres av handlende, byråkrater og en stadig mer digitalisert matbransje.

8. (18) Bærekrafttrenden

Det holder ikke bare å være bærekraftig. Hvis du ikke har din bærekraftstrategi klar, er det på høy tid. Emnet dominerte retail-diskusjonene i Almedalen i sommer (forbilde for Arendalsuka i Norge).

9. (27) Göran Westerberg, konsernsjef, Rusta

Den suksessombruste direktøren fortsetter å lede Rusta med supersterk vekst og økt lønnsomhet. Etter oppkjøpet av den finske lavpriskollegaen Hong Kong og med fortsatt ekspansjon på alle markeder, var målet for Göran Westerberg å nå en omsetning på sju milliarder kroner i siste regnskapsår.

10. (-) Karin Lindahl, adm.dir., Indiska

Indiska var i krise. Det skremte ikke Karin Lindahl, hvis motto er "fiasko er ikke et alternativ". Hun kjøpte kjeden og hylles for sitt driv i snuoperasjonen ved å ta en klassisk merkevare inn i den moderne tid. Selv om faren for Indiska ikke er over, har Karin Lindahl etablert seg som en sterk leder i detaljhandelen.

(Kilde: Market.se)

Powered by Labrador CMS