Handelen innfører plastposeavgift
50 øre per plastpose skal gå til miljøtiltak.
Regjeringen, ved klima- og miljøminister Vidar Helgesen, ga i dag sin tilslutning til etablering av Handelens Miljøfond.
50 øre per pose
Handelens Miljøfond er et samarbeidet mellom regjeringen og næringslivsorganisasjonene Dagligvarehandelens Miljøforum, NHO Handel og Virke, og ble lansert i dag. Partene er enige om at norsk næringsliv kan oppfylle EUs «posedirektiv» gjennom Handelens Miljøfond, i stedet for at det innføres en statlig avgift på bæreposene. I praksis betyr dette at det legges på 50 øre per plastpose, som uavkortet går til miljøtiltak, herunder tiltak som bidrar til å redusere plastposebruken.
Det innebærer at statlig avgift på plastposer unngås, men skriver Virke i en pressemelding.
– Med etablering av Handelens miljøfond slår vi to fluer i ett smekk: Vi oppfyller EUs direktiv om reduksjon av plastposer samtidig som vi får et målrettet miljøvirkemiddel mot plastforsøpling, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke i meldingen.
– Fondet kan brukes både til å fremme mer miljøvennlige og færre plastposer og til oppryddingstiltak, ikke minst av plast som kommer inn fra havet og forsøpler Norgeskysten, sier Madsen.
Plikt til å ta betalt for plastposer
Norge skal innføre EUs emballasjedirektiv og krav om reduksjon av plastposer. Virke og handelen mener at en løsning med plikt til å ta betalt for plastposer og øremerket betaling til handelens miljøfond er det som gir best miljøeffekt. Alternativet er å innføre en statlig poseavgift. Dette ble avvist for to år siden, og Virke har frarådet en slik løsning.
Glad for at regjeringen gir sin støtte
– Det er viktig at vi griper denne sjansen til å få frem miljøtiltak som virker. Vi er glade for at regjeringen har sett hvilken mulighet som ligger i handelens miljøfond, sier Madsen.
Handelen og næringslivet står samlet bak forslaget og er innstilt på å etablere fondsløsningen så snart som mulig. Virke vil samarbeide nært med Grønt Punkt og andre aktører om å etablere fondet.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her