– Hva kan retailere gjøre nå? Det skal Handelskonferansen til Virke prøve å gi svar på.Ill: Retailmagasinet
Handelskonferansen 2023 – tar pulsen på retailbransjen
Arbeidstittel for årets handelskonferanse er Kompass i ruskevær og i år er det lagt stor vekt på tall og analyser og datateknologi. Denne gangen finner seansen sted 21. september på Colosseum kino.
Det er fortsatt ledige plasser, men bransjedirektør
Handel/hus og hjem, Ingrid Thinn Bjerke håper på fullsatt kinosal og 6–700
deltakere.
– Det er spennende tider for retail og detaljhandel om dagen
med mange utfordringer. Pandemien er over, men det er ikke dermed sagt at alt
har gått tilbake til slik det var før, noe er bedre og noe er verre, sier
Ingrid Thinn Bjerke, når hun snakker om konferansen. – Nå er det nye utfordringer
med økte råvarepriser, valutakurser, renteheving, leiekostnader og strømpriser,
man må bare stå i det og finne muligheter. – Hva kan vi gjøre nå? er noe av det
hun håper årets konferanse kan gi svar på.
Program
Ekspertene skal informere og svare på alt du trenger om
prognoser, forbrukertrender, handelens vinnere og tapere og hvordan
detaljhandelen kan ta i bruk de digitale hjelpemidlene som finnes.
I løpet av dagen skal retail-aktørene få tips om hvordan de best
mulig kan ruste seg mot ruskeværet som omgir samfunnet vårt, og samtidig ta i
bruk mulighetene som ligger i teknologien. Dette blir en dag hvor ledere og
aktører innenfor handel kan få faglig påfyll, inspirasjon og
nettverksbygging.
Handelsrapporten
– Vi legger stor vekt på inspirasjon, kunnskap og muligheter,
særlig ved bruk av digitale verktøy og datadrevne prosesser. Områder som kunstig
intelligens og TikTok blir belyst, sier Ingrid Thinn Bjerke. Hun opplyser også
at årets konjunktursrapport blir lagt fram og presentert av sjeføkonom i Virke, Lars
Eivind Haartveit, det samme gjelder prognosene for tiden framover. Den rykende
ferske Handelsrapporten blir også lagt fram på konferansen.
– Vi ønsker å ta pulsen på hva som skjer og sette søkelyset
på hva som er bra og hva som ikke er så bra, fortsetter Thinn Bjerke.
Virkes
sjefanalytiker Runar Wiksnes kommer med status og gir en oppdatert analyse av handelsnæringens tilstand.
Hvordan står det til etter de krevende pandemiårene, og hva sier prognosene?
Trender
Både handelstrender og forbrukertrender er temaer som blir
belyst på konferansen. Britt Otterdal Myrset skal fortelle om de siste
handelstrendene. Viser de sommerbris eller ekstremvær fremover? Hvordan
forbereder forbrukeren seg og hva betyr det for deg som handelsaktør?
Trendforsker Louise Byg Kongsholm tar opp tema som forbrukertrender
i en ny tidsånd. Herunder kommer hete temaer som bruktmarkedet – ombruk og gjenbruk.
Fremtidens miljøkrav
Fra 2024 økes kravet til bærekraftsrapportering, i tillegg
til nye og tøffere krav på både produktdesign, emballasje og virksomheters
bidrag til avfallshåndtering.
– Hvordan kan man dokumentere at alt er som det skal? spør
Thinn Bjerke. Det er jo krav om bærekraftsrapportering i loven og her er særlig
datateknologien interessant, hvordan kan man nyttegjøre seg det?
Hva skal ledere i handelen gjøre for å sikre at de er
kompatible? Det blir panelsamtale om Åpenhetsloven 2.0 med diskusjon om grønn
omstilling og Norges forhold til EU
Programledere
Selda Ekiz, programleder og Thomas Engeset, programleder og
TV-regissør skal lede deltagerne gjennom dagen. Komiker og sosiolog, Harald
Eia, kommer med et innlegg hvor han skal røpe noen av hemmelighetene som gjør
Norge til et av verdenshistoriens beste land, programmet er allsidig og tar for
seg mange områder.
– Hovedtema og en rød tråd gjennom dagen er handel her og nå
og særlig knyttet til datateknologi, det har alltid vært endringer på godt og
vondt, men det er viktig å se framover og muligheter og ikke grave seg ned,
avslutter Ingrid Thinn Bjerke.