Handelskonferansen svært vellykket: Endelig kunne bransjen møtes igjen
– Så godt å kunne møtes igjen! Etter halvannet år uten fysiske møteplasser gikk det utsagnet igjen på gårsdagens svært vellykkede Handelskonferanse på Oslo Spektrum. Teknologi, bærekraft, digitalisering og analyse var hovedtemaene.
Virke hadde virkelig slått på stortromma og lagt opp til tidenes konferanse og bygget fremtidens handelsby, for én dag, på Oslo Spektrum. Deres begrunnelse for å ta ekstra i denne gangen var å gi inspirasjon til retailbransjen etter halvannet år med pandemi, restriksjoner og hjemmekontor.
Virke-sjef Ivar Horneland Kristiansen snakket om "nødinnovasjon "og "sjokkdigitalisering". Da Norge stengte ned i fjor vår, fikk retailere det svært travelt med å komme opp med nye løsninger. Omstilling som normalt ville tatt år, ble gjort på få måneder.
På tampen av sitt innlegg ble Kristiansen på svært fornøyelig vis "irettesatt" av Oslo-losen som blant annet sovnet hver gang han hørte ordet "bærekraft".
Men bærekraft og innovasjon var – med rette – hovedtemaer på de faglige delene av konferansen.
Bildekavalkade:
Foto: Kilian Munch
Utstillerne viste fram teknologi og løsninger som forventes å ville prege handelen framover.
Deloitte snakket i sitt hus i byen faglig med de besøkende og stilte med egen barista.
Microsoft viste fram sin Retail Lab.
Cirkle K viste hvordan fremtidens energistasjon vil se ut.
Jernia ville fortelle at de ikke driver med grønnvasking, og presenterte konkrete bærekraftstiltak på sin stand. (Les mer i kommende utgave av Retailmagasinet.)
Skomerket New Movements viste frem verdens første helt resirkulerbare skokolleksjon.
Å stille på årets Handelskonferanse gjorde utvilsomt godt for deltakerne fra norsk retail.