Fra Handelskonferansen i fjor høst

Handelskonferansen er viktigere enn noensinne

Norsk handel har enda ikke fått sitt Uber-moment, men kampen for fremtidens kunde er i full gang. Digitaliseringen utfordrer alt du trodde du visste om forbrukerne. Trenger norsk handel enn restart?

Publisert

Den 19. september samles Norges retailledere, leverandører, investorer og andre som jobber tett med norsk handel på Scandic Fornebu for å finne svaret. I en tid hvor forretningsmodellene utfordres og teknologien forandrer forbrukernes forventninger i rekordfart, er det viktigere enn noensinne å samles for å dele erfaringer, inspirasjon og kunnskap.

– Tema for Handelskonferansen i år er ”Rethink, Restart, Retail”, tre ord som sier mye om hvor vi er og hvor vi skal, sier Bror William Stende, direktør for Faghandel i Hovedorganisasjonen Virke.

Han peker på at det er grunn til å være bekymret for norsk handelsnæring. Økende internasjonal konkurranse, netthandelsvekst og en stadig mer krevende forbruker har skapt et nytt landskap for norske retailaktører.

– Det sies at handelsnæringen vil endre seg mer de neste fem årene enn de forrige 50. Vi vil inspirere til å tenke nytt og annerledes, eksperimentere med forretningsmodeller og konsepter. Det er helt avgjørende for å beholde kundene, fortsetter Stende.

Start på nytt

Deltakerne vil blant annet få høre Thimon de Jong, en av Europas ledende fremtidsforskere fra tenketanken Whetson som vil snakke om hvordan vi som digitale forbrukere endrer oss og hvilke konsekvenser det har for din virksomhetsstrategi. Hvor mye man bør investere i det tradisjonelle og hvilke nye digitale investeringer bør man gjøre? Hvordan skal du møte den nye konkurransen og en stadig mer kravfull kunde?

– I tillegg er programmet selvsagt spekket med interessante paneldebatter, suksesshistorier, gode analyser og selvfølgelig den anerkjente Handelsprisen – Norges mest prestisjetunge kåring innen norsk handel, sier Stende.

– I år har skal vi også dele ut prisen for årets butikksjef. Det er et samarbeid mellom Hovedorganisasjonen Virke, rekrutteringsselskapet Impact, Markedsinfo og Retailmagasinet, og vil bli delt ut på Handelskonferansen 19. februar.

– Butikksjefen spiller en unik rolle i den daglige butikkdriften, og gjør en betydelig innsats hver dag. Derfor vil vi hedre butikksjefene og gi dem den anerkjennelsen de fortjener, sier Stende.

Meld deg på nå

Påmeldingen til årets konferanse er allerede i gang. Gå hit for å lese mer, se programmet og melde deg på.

– Vi tror årets konferanse kommer til å bli den beste noensinne – så her er det bare å melde seg på, avslutter Stende.

Powered by Labrador CMS