Hestekuren hjelper i Sunkost
Etter flere år med tap fikk Sunkost positiv kontantstrøm igjen i fjor.
Tøff konkurranse i helsekostbransjen har påført Sunkost-kjeden tap på 25 millioner kroner i tap de siste seks årene, melder Finansavisen.
Økt netthandel skjerper konkurransen og prispresset.
Sunkost er Norges eldste helsekostkjede og har nå 104 butikker, 10 færre enn for to år siden.
– At man ikke lyktes med en ekspansiv strategi som ble lagt og implementert fra starten av 2013 er hovedårsakene til at Sunkost-konsernet har vist negative tall de siste årene, uttaler konsernsjef Frode Kittelsen til Finansavisen.
Han poengterer at kontantstrømmen var positiv i fjor til tross for røde tall i regnskapet.
Franchise
Kjeden valgte høsten 2014 å slutte med egeneide butikker og i stedet satse på franchisemodellen. De tok i følge Kittelsen konsekvensen av at de hadde for mange butikker som ikke var tilstrekkelig lønnsomme. På den tiden var det uro i kjeden, og bladet Kapital omtalte at en del butikkdrivere ville ut av kjeden fordi de mente at det ikke mente at det var mulig å tjene penger med de gjeldende betingelsene. Men uroen la seg, og Kittelsen forteller at de sammen har ryddet uklarheter og bekymringer ut av veien.
Sunkost-kjeden eies av investoren Børre Nordheim-Larsen som kjøpte den for seks år siden. Kittelsen presiserer overfor Finansavisen at Nordheim-Larsen er en langsiktig eier som er opptatt av kontinuerlig forbedring.