Bruker elsykler til varelevering
Helthjem lanserer en offensiv miljøplan. Første steg er å ta i bruk elektriske varesykler i Oslo.
Hvert år kjører Helthjems biler 51,4 millioner kilometer - tilsvarende 1280 ganger rundt jordkloden. Det brukes også flere hundre tonn plast.
Dette ønsker distribusjonsselskapet å gjøre noe med. Derfor ble det i høst satt igang et større miljøprosjekt. Denne uken ble elsykler tatt i bruk i Oslo som et første steg i den nye miljøstrategien, skriver selskapet i en pressemelding.
Offensive miljømål
Helthjem distribuerer i dag varer for norske og utenlandske nettbutikker, i tillegg til aviser og magasiner. Nå ønsker selskapet å ta et større ansvar for miljøet. Særlig to områder er blitt blinket ut:
- Mindre utslipp av CO2:
- Helthjem er en bil-tung organisasjon - og bør over tid redusere bruken av bensin- og dieselbiler.
- Mindre bruk av plast: Svært mange av produktene Helthjem leverer er pakket inn plast.
De konkrete målene for miljøarbeidet er ikke endelig vedtatt, men ønsket er å fokusere spesielt på disse tre områdene:
- Betydelig reduksjon av plastavfallet.
- En stor del av distribusjonsrutene skal bli utslippsfrie.
- Full bruk av kildesortering.
Godkjenning
Hovedfokuset nå er å kartlegge hva som må til. Budbilene er i stor grad eid av budene selv, og en insentivordning må komme på plass for å skifte til flere elektriske biler. Allerede er ni prosent av distribusjonsrutene utslippsfrie. I hovedsak er dette gående bud i bykjernene.
Helthjem, med Schibsted i spissen, har nå fått driftstilskudd fra Oslo kommune for å prøve ut elektriske lastesykler.
– Tanken er ikke å bytte ut gående med sykler. Vår ambisjon er heller å utvide den grønne sirkelen i bykjernene, sier Janicke Asakskogen i Schibsted DIstribusjon.
– Den endelige aksjonsplanen skal vedtas i januar. Ambisjonen er å ta et stort miljøskritt framover allerede i 2019.
Men hvorfor er miljøstrategien så viktig? Åsakene er, ifølge Asaksogen:
- Vi har et ansvar for ikke å påvirke miljøet negativt mer enn nødvendig.
- Helthjem ønsker å møte klare forventninger fra miljøbevisste kunder
- Krav om å redusere bruk av plastemballasje.
(Pressemelding)