95 prosent av Zalando-kunder sier de har mottatt “utmerket service” ved henting eller retur av pakken sin. (Foto: Homerr)

Lovende test for private hente- og leveringspunkter

Zalando melder om positive resultater etter testing av privat hente- og leveringspunkt i Danmark – prosjektet ‘Din Nabo’.

Publisert

Siden juli har Zalando styrt private hente- og leveringspunkt i Danmark (Aarhus og København) sammen med den nederlandske partneren Homerr. Privatpersoner melder seg på for å redusere miljøpåvirkningen, for å støtte lokalmiljøet sitt og for å tjene ekstra penger. I følge Zalando viser de første resultatene at-kundene opplever "utmerket service" fra private hente- og leveringspunkt.

Nyskapende

Det er de første positive resultatene etter testing av den nyskapende hente- og leveringstjeneste som drives av privatpersoner, noe som forenkler tilværelsen for Zalandos kunder i Danmark. Tilbakemeldinger fra kunder som har blitt intervjuet viser av hovedmotivasjonen til å bruke tjenesten er: praktisk sted i forhold til enten hjemmet eller arbeidsplassen deres, eller langs pendleruten, bærekraft, sosiale ringvirkninger og åpningstider. I tillegg viser Zalandos markedsundersøkelser av 72 prosent av danske kunder sier det er veldig sannsynlig at de bruker hentestedene i nær fremtid siden de vet at det er mer miljøvennlig.

– Testen har vist veldig positive resultater. 95 prosent av Zalando-kunder sier de har mottatt “utmerket service” ved henting eller retur av pakken sin. Flertallet av kundene sier de vil sterkt anbefale tjenesten til venner og at de selv vil bruke tjenesten igjen i fremtiden. Det er flott å se at markedsundersøkelser bekreftes av faktiske resultater, sier Remko Bakker, kommersiell sjef for Zalando i Norden.

Hovedinsentivene

Blant personene som skrev under på å bli Din Nabo, er hovedinsentivene bærekraft, sosial samhandling med lokalmiljøer og opptjente kommisjoner. Tjenesten er en mulighet for enkeltpersoner til å ha en positiv innvirkning på miljøet ved å redusere antallet leveranser som blir gjort ved å gi ett enkelt leverings- eller hentested. Mange er også glade for støtten og for å være en del av lokalmiljøet sitt, interaksjonen med andre og å få hjelpe dem ved å yte en praktisk tjeneste. Til slutt er det et insentiv å tjene en kommisjon på tjenesten, avhengig av antall pakker de håndterer.

Fungerer best på landet

Andre ting man lærte fra pilottesten, indikerer at konseptet vil fungere enda bedre på landet i Danmark av to grunner: Den første er at antallet butikker på landet er mindre og åpningstidene kortere, noe som øker behovet for et mer praktisk leverings- og hentested. Den andre grunnen er at det blant privatpersoner på landet i Danmark bor flere i hus eller i første etasje i blokker, noe som øker den praktiske siden av konseptet for både “Din Nabo” og kunden, heter det avslutningsvis i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS