Herbarium ligger i sentrum av en større by, men har hatt fin omsetningsutvikling likevel.

Herbarium: Kjerringa mot strømmen i sentrumshandelen

Tross sentrumsbeliggenhet lykkes Herbarium i Stavanger med ‘alt til hverdag & fest’. Men de sier nei til klær og sko.

Av Odd Henrik Vanebo

Senterleder Sigve Mydland

Herbarium er blitt kjerringa mot strømmen i den negative utviklingen for sentrumshandelen i norske byer, Stavanger ikke unntatt. Hemmeligheten er butikkmiksen som prioriterer ‘alt til hverdag & fest’ og nei til bransjene sko og klær.

Over tid har sentrumshandelen i byene hatt utfordringer i hele Norge, med stadig lavere besøkstall, hovedsakelig som følge av økt press fra netthandel og dårligere tilgjengelighet på grunn av parkeringsforholdene.

– Men det finnes lyspunkt, fremholder Sigve Mydland, senterleder i Herbarium Shopping, som har hatt og har en særdeles god utvikling i koronaåret 2020 og en lovende start på 2021, til tross for nye restriksjoner og ergo er et stort lyspunkt.

– Vi med vår butikkmiks og gode parkeringsløsning, har truffet noe riktig, og som folk vil ha, fremholder han.

– Det har vel ikke kommet av seg selv?

– Nei, vi på Herbarium er nok litt kjerringa mot strømmen og opplever svært gode omsetningstall som følge av god kundetilstrømning. Hittil i år har vi en omsetningsvekst på hele 23 prosent, i forhold til samme periode i fjor, og desember var helt fantastisk med hele 50 prosent omsetningsøkning, og 28 prosent flere kunder.

De merket riktignok også at økningen av kunder stoppet litt opp med det samme da de nye restriksjonene startet 3. januar, med oppfordringer til folk om å holde seg mest mulig hjemme. En begynnende uro viste seg å være grunnløs.

– Vi opplevde at det tok seg raskt opp med en økning i antall kunder nå også, og en kjempefin omsetningsvekst på samtlige av senterets butikker.

Mydland mener at hovedgrunnen er en bevisst sammensetning av butikkmiksen:

– Vi har unngått butikker i bransjene klær og sko, som er spesielt utsatt for netthandel spesielt under pågående pandemi. Når folk blir oppfordret til hjemmekontor, er det ikke samme behovet for å fornye garderoben. Det gjør at bransjer med ting til å ha på seg, blir spesielt påvirket.

«Alt til hverdag & fest»

Folk er likevel opptatt av å kose seg, og ha det fint og trivelig rundt seg. Når de først kommer til Herbarium, besøker de gjerne flere av butikkene.

– Vi sier at vi «har alt til hverdag & fest», noe som underbygger at vi har det folk trenger i hverdagen. Mat, drikke, interiør, bøker, blomster og takeaway fra våre spisesteder er gode eksempler på bransjer som har gjort det svært bra hos oss, og konsepter som generelt har gjort det bra under hele pandemien.

Mydland våger å trekke en konklusjon:

– Hvis butikkene, kunnskapen, servicen og vareutvalget er topp, vil folk oppsøke oss uansett. Det er ingen som kommer for å handle fordi de synes synd på deg.

– Hvis butikkene, kunnskapen, servicen og vareutvalget er topp, vil folk oppsøke oss uansett, sier senterlederen på Herbarium.

Investerer i de ansatte

– Konkurransen er blitt mye tøffere de siste årene, og det som nå er utrolig viktig er at butikkene investerer i de ansatte, slik at de hele tiden er skikkelig opplært. At de er ‘påskrudd’, som jeg pleier å si, og yter den aller beste service, slik at kunden – eller gjestene om du vil – får den aller beste opplevelse når de kommer, legger senterlederen til.

De ansatte er nøkkelen til suksess, og det nytter ikke med de flotteste butikker, eller de råeste reklamekampanjene, hvis ikke de blir møtt på en skikkelig måte når de kommer til butikken!

– Herbarium er et akkurat passe stort senter, som gjør at vi kan være litt ekstra personlige med våre kunder. Vi opplever at mange bruker senteret både tre og fire ganger i uken, og da blir kundene etter hvert kjent med de ansatte. Blir kunden sett, og spesielt hvis du er på fornavn med hen, blir dette satt veldig stor pris på: Kunden føler seg verdsatt. Det gjør at mange kaller Herbarium for ‘sitt’ senter, sier Mydland.

Nytt navn og ny eier

Senteret har i følge Mydland vært et eventyr siden høsten 2019 da gamle Straen kjøpesenter i Stavanger gjenoppstod som en Fugl Føniks i form av et helt nytt miljøsenter, signert Snøhetta. Med nytt navn, Herbarium, og Oslo Pensjonsforsikring som ny eier.

Da var senteret ble totalrenovert i løpet av to år, og kvalifisert for å bli ‘BREEAM NOR Excellent’-sertifisert bygg, med bypark på taket, åpen for alle, med en fenomenal utsikt over Vågen i Stavanger.

Powered by Labrador CMS