Utvikler Nille-konseptet
Nille utvikler konseptet sitt, blant annet med en concept store, og henter impulser fra fagmiljøer i flere land.
Nille åpnet sin påkostede concept store på Karl Johan i november i fjor.CEO Johan Åberg forteller til Retailmagasinet at Nille-konseptet har vært under kontinuerlig utvikling:
– Vi var kommet i en fase da vi ønsket å ta et grep for å bygge en helt ny Nille-butikk. Vi snakket med våre kunder, og tok i betraktning den digitale omstruktureringen og hva konsulentene mener. Og det hensyn at det er mange kvinner som handler hos Nille.
Nille besluttet å kontakte London-selskapetDalziel & Pow og konfererte blant annet med dem om den klassiske, gule Nille-fargen.
– Vi la inn som en forutsetning at vi skulle bygge den nye butikken fra scratch. Da vi var ferdige med denne prosessen, kontaktet vi Hestra, som jobbet fram prototypen, sier Åberg.
– Hva er det viktigste i det nye konseptet?
– Det er flere momenter. Det er blitt mye tydeligere og mer inspirerende. Den gule fargen, som har vært mye av vår identitet, står sentralt. Kvinner er jo Nilles kjernekunder og har fått oppmerksomhet ut fra det.
Nille-sjefen presiserer at de alltid er på jakt etter nye kundegrupper, også blant kvinnene.
– I det hele tatt, få til en butikk som er blitt mer attraktiv for flere å gå inn i. Vi er veldig fornøyd med resultatet så langt.
– Har dere noen plan for å etablere flere butikker identisk med den nye concept store, eller ta deler av det nye konseptet inn i eksisterende Nille-butikker?
– Vi holder på å evaluere det, men har ikkeriktig bestemt oss ennå. Vi kommer nok til å følge opp med flere konseptbutikker à la Karl Johan-butikken i de større byene som Trondheim og Stavanger. Vi kommer nok også til å ta inn visse element i de eksisterende kjedebutikkene. Men det er altså foreløpig litt for tidlig å si eksakt hva vi kommer til å gjøre. Mye av poenget med en ‘concept store’ er jo at den skal fungere litt som utstilling. Den påkaller oppmerksomhet som er bra for merkevarebyggingen – en attraksjon for varemerket. Når kundene blir inspirert, går de til sin lokale Nille-butikk og handler.
– Hvor mye penger har dere lagt ned i utviklingen av den nye konseptbutikken?
– Selvfølgelig har det kostet. Nille er jo et lavpriskonsept, så vi har prøvd å passe på også disse kostnadene. Lavpriskonseptet forplikter! Målet er at en ny Nille-butikk ikke skal koste mer enn en gammel Nille-butikk koster, avslutter Johan Åberg.
– Vellykket prototype
– Nilles concept store, er vellykket, fastslår prosjektleder Tommie Myrland i Hestra Innredninger AS som har levert innredningen.
Den flotte butikken på Karl Johan ble designet av det kreative teamet hos Dalziel & Pow, et designbyrå som blant annet er kjent for prisvinnende butikkonsepter som Missguided og Oasis.
– Vi er en av Skandinavias ledende produsenter og leverandører av butikkinnredninger, og har egen designavdeling. Men her stod vi kun for produksjonen fordi konseptet ble kreert av et designbyrå, forklarer Myrland:
– Hvordan har denne leveransen vært sett med Hestra-øyne?
– Det spesielle ved denne leveransen, var at det ble svært lite standard butikkinnredning. Det vil si et helt nytt uttrykk, som innebar mye utvikling og spesialdesign fra vår side ut fra hvordan innredningen var designet og tenkt. Det kan være utfordringer i denne prototyp-butikken som vil bli endret i neste brand store, og den neste deretter. Vi har jo vår egen katalog med 15.000 katalogprodukter på lager til enhver tid, men har jo mange spesialoppdrag. Alt blir laget etter kundens ønske, understreker Tommie Myrland.
Alle fotos: Nille