Koronakrisen gir netthandelsboom og hjemleveringsrekorder
I en måned har hjemlevering hos PostNord økt med nesten 150%. I fjor økte hjemlevering med over 50%, men nå er veksten rekordhøy.
– Vi ser en klar vekst innen netthandelen, og innen hjemlevering er veksten nå på enorme 150 % sammenlignet mot i fjor. Vanlig levering i postkasse har en vekst på 50 % og hente i butikk har en vekst på 25 %. Innen hjemlevering er det spesielt klær og mote som nå har fått et kraftig løft, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen.
Midlertidig hjemleveringstjeneste
Mange kunder har de siste tre ukene tatt i bruk PostNords midlertidige hjemleveringstjeneste, en løsning som skal være rask å implementere.
– Mange nordmenn er nå hjemme, og ønsker å få varene levert på døren. De kan også ta imot leveransen på dagtid, noe som gjør at vi kan få levert pakkene enda raskere. Vi vil derfor etterstrebe å få pakkene tidligere lastet på bil, for å levere mer på dagtid som en midlertidig løsning, sier Hagen.
Høyer har økt salget på nett med 200%
Kleskjeden Høyer er en av kundene som har snudd seg rundt og tatt i bruk hjemlevering som et alternativ. Normalt salg i butikk er ikke en mulighet, og Høyer fant raskt ut at hjemlevering var en løsning for dem.
Målt mot mars i fjor har Høyer opplevd 200 % vekst i netthandelen på sine hjemmesider. Høyer startet med hjemleveringstjenesten i midten av februar i år.
– Vi merker at veldig mange kunder velger hjemlevering nå, mest sannsynlig for det oppleves som tryggere. Det er også fint at PostNord har gjort endringer i forhold til signering slik at man ikke trenger å ta på flere duppedingser enn nødvendig, sier Lisa Haktorson, e-commece manager hos Høyer.
Høyer kommer til å fortsette med hjemleveringstjeneste etter at coronakrisen er over, og har ett råd til andre som vurderer om de skal ta tjenesten i bruk:
– Kjør på!