– Nettkunder svært fornøyd med hjemlevering
Nordmenn velger i år å få pakkene levert hjem. PostNord leverer nå 40.000 pakker hver dag og rapporterer om overveldende respons.
– Vi har aldri opplevd slik respons. Vi ser ut til å få en vekst på cirka 400 prosent i år sammenlignet med 2019. Det er ingen tvil om at frykten for smitte har fått hjemlevering til å eksplodere, sier Victoria Rummelhoff, netthandelsekspert i PostNord Norge.
Veksten i netthandel er på 40-50 prosent de siste ukene, og trenden er stigende. Dette var ventet på bakgrunn av smittevernrådene, og den tiltakende smitten gjennom november. Det var også ventet at mange flere ville velge å få pakkene sendt helt hjem.
– Våre målinger viser at kundene er svært fornøyde, til tross for rekordvolumer. På en skala fra 1 til 5 ligger vi på et snitt på 4,6 og 4,7 de siste dagene. Det er rekordhøyt, sammenlignet med alle tidligere målinger, legger hun til.
Forbrukere setter særlig pris på muligheten til å velge tidspunkt for hjemlevering og hvordan overleveringen skal skje. 75 % av forbrukere velger kontaktfri levering på dørmatte eller i postkasse ved sin hjemlevering mens 25 % velger overlevering fra sjåfør til et avtalt tidspunkt.
En spørreundersøkelse gjort av Norstat i oktober for PostNord viste at det var de yngste nettshopperne som ville ha pakkene helt hjem.
– Tallene fra de siste dagene viser at dette nå er populært blant langt flere enn de yngste. Dette ser ut til å bli et produkt for alle som handler på nett, sier Rummelhoff.
PostNord jobber nå med å sette opp pakkebokser i boligområder rundt om i landet, slik at kundene kan hente pakkene når det passer dem. PostNord har også skjerpet rutinene for å unngå smitte i disse travle tidene. (Pressemelding)