Posten leverer helt inn
Nå kan Posten levere pakkene innenfor inngangsdøren når kunden ikke er hjemme. Dette er et ledd i Postens satsing på å tilby kundene større valgfrihet og møte konkurransen i markedet.
Det skriver Posten i en pressemelding. Netthandelen øker kraftig og har endret nordmenns handlevaner. Stadig flere ønsker hjemlevering, men de færreste ønsker å sitte hjemme og vente på pakken. Posten lanserer derfor ‘tjenesten Innafor’, som gjør det mulig å få pakkene levert innenfor døren.
Høy tillit
I forberedelsene har Posten gjennomført en representativ undersøkelse som viser at befolkningen har høy tillit til Posten som leverandør av tjenester til hjemmet. Én av tre er positive til å slippe postbudet innenfor døren når de ikke er hjemme.
− Tilliten til Posten blir et viktig konkurransefortrinn når vi med Innafor kan ta varene over dørstokken slik at mottakerne får den levert selv om de ikke er hjemme. Det gir rask og sikker levering, samtidig som mottakerne ikke behøver å binde opp tid med å vente, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Over 66 prosent i Postens undersøkelse sier at godt omdømme er «svært viktig» for aktører som leverer tjenester til hjemmet.
Sikker tjeneste
Budet sjekker først om det er noen hjemme, før døren åpnes med en egen midlertidig kode kunden har deler i appen «Posten Innafor», og pakken settes så innenfor døren. Opplysningene som gis til Posten blir slettet når leveringen er utført og døren er låst igjen.
For leveranser over dørterskelen forutsettes det i utgangspunktet at inngangsdøren er utstyrt med digital lås. Alternativt kan kundene gi beskjed om hvor pakken kan plasseres, for eksempel i en putekasse eller bod.
− Har kunden et lurt gjemmested, en putekasse eller tilsvarende utenfor inngangsdøren, kan vi etter avtale levere varene der. Utgangspunktet vårt er at tjenesten vår skal være så enkel som mulig for mottakerne, sier Wille.
Aktuelt for mange
Rundt 18 prosent av den norske befolkningen har allerede installert en digital kodelås på inngangsdøren hjemme. Videre viser Postens undersøkelse at ytterligere 38 prosent planlegger å få det installert.
− Fra testperioden ser vi også at tilbudet er spesielt populært hos barnefamilier, som ofte har en travel hverdag. Da er det greit å slippe å tenke på at en også skal rekke å hente en pakke på butikken.
Utvikling av nye tjenester er en sentral del av Postens strategi for å skape gode kundeopplevelser tilpasset en digital tid. Det er viktig for oss å gi kunder som handler på nettet en enklere hverdag, sier Wille avslutningsvis i pressemeldingen.