Vinneren H&M opplyser på hm.com blant annet hvilken fabrikk plaggene er produsert på og hvor mange ansatte det er på fabrikken. Ill. foto fra fabrikk i Bangladesh.

Motebransjen rangert etter transparens – H&M til topps

Det går framover for transparens i motebransjen, men det er et stykke igjen, framholder Fashion Revolution. 250 kjeder og merker er rangert, og scoren spenner fra 73% til 0%.

Den globale non profit-organisasjonen Fashion Revolution står bak "2020 Fashion Transparency Index" som rangerer 250 motekjeder etter transparens. Rangeringen baserer seg på hvor gode moteaktørene er til å gi informasjon om sin praksis på bærekraft, sosiale og miljømessige forhold, leverandører og forsyningskjeden.

H&M – inkludert konsepter som blant annet Monki, Arket, H&M Home og Weekday – oppnådde en score på 73% og gikk helt til topps. I år var første gang noen har kommet høyere enn 70%.

Nr 2 ble tyske C&A med 70%, mens sportsmerkene Adidas og Reebok fulgte på delt bronseplass med 69%. Nike, Asos og Puma kom også blant topp 10. Blant luksusmerkene kom Gucci høyest med 48.

Nederst kom Max Mara, Mexx, Tom Ford og Pepe Jeans med skuffende 0%, da de ikke opplyser noe om sin praksis.

Framgang, men et stykke igjen

Sarah Ditty er policy director og har forfattet rapporten. Hun uttaler:

– Mens vi ser merkbar framgang på transparens, er det fortsatt mye motekjedene og merkevarene kan gjøre for å presentere troverdige og grundige data som gjør kundene i stand til å treffe bedre beslutninger, samt for fagforeninger og organisasjoner til å bidra til bedre forhold for ansatte og den levende planeten.

I en pressemelding skriver vinneren H&M at tekstilbransjen er kjent for å ha en kompleks og lite gjennomsiktig forsyningskjede. H&M var blant de første som offentliggjorde oversikt over sine leverandører, allerede i 2013.

Vil bidra til større transparens i bransjen

H&M legger vekt på åpenhet og vil vise hvor produktene produseres. Siden i fjor har kunder på hm.com kunnet finne informasjon for nesten alle varer om produksjonsland, leverandør, navn på fabrikk og antall ansatte på fabrikken. I tillegg opplyses det hvilke materialer som brukes for å lage gitte plagg, og kunder minnes på at de bør resirkulere klærne.

Hanna Hallin, som er ansvarlig for transparens hos H&M, uttaler:

– Vi tar alltid sikte på å være så transparente som mulig i prosessen mot en mer bærekraftig framtid for mote – med utfordringene som ligger foran – for å bidra til endring i bransjen. Vi er motivert for å ta nye skritt mot større transparens slik at kundene får informasjon til å treffe beslutninger og til å påvirke bransjen gjennom å bli helt sirkulær og klimapositiv, samtidig som vi er et fair og i likhetsorientert selskap.

Enda viktigere etter korona

Undersøkelsen ble gjennomført før utbruddet av Covid-19, men Fashion Revolution skriver at pandemien gjør transparens enda viktigere.

Powered by Labrador CMS