Morgendagens H&M er omnikanal

H&M akselerer omstillingen som blant annet innebærer at ca. 250 butikker legges ned neste år. Nye investeringer gjøres i digitale kanaler. Morgendagens H&M blir omnikanal.

Av Odd Henrik Vanebo

I går ble nimånededrsrapporten for H & M Hennes & Mauritz AB lagt fram. Her gir administrerende direktør Helen Helmersson en sterk tributt til selskapets medarbeidere for en fantastisk innsats etter koronaen rammet i mars.

H&M-gruppen øker tempoet i omstillingsarbeidet.

– Vi øker digitale investeringer, akselererer butikkonsolidering og gjør kanalene stadig mer integrerte.

Helmersson ser nå lyspunkter og tror at det verste er tilbakelagt og at H&M har gode forutsetninger for å komme styrket ut av krisen.

Det var i 2. kvartal koronaen slo hardest ut for H&M, da 80 prosent av konsernets butikker måtte stenge. I 3. kvartal snudde det. I begynnelsen av kvartalet holdt ennå 900 av konsernets drøyt 5.000 butikker stengt. Ved utgangen av kvartalet var de 900 sunket til 200.

Vi sakser fra rapporten:

”H&M-gruppen har iverksatt raske og kraftige tiltak for å håndtere situasjonen med covid-19. Krisearbeidet har dekket alle deler av virksomheten, inkludert varekjøp, investeringer, husleie, bemanning og finansiering. Dette i kombinasjon med verdsatte kolleksjoner og sterk kostnadskontroll har ført til en rask forbedring.

• H&M-konsernets omni-modell med sterk og lønnsom vekst på nettet i kombinasjon med optimalisering av butikkporteføljen fører gradvis til økt verdiskaping.

• Omsetningen i september gikk ned med fem prosent i lokale valutaer sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. 166 butikker, tilsvarende tre prosent av det totale antallet butikker, er foreløpig fortsatt stengt. Et stort antall av konsernets butikker er fortsatt berørt av lokale begrensninger og begrensede åpningstider."

Powered by Labrador CMS