Budskapet i Holdbart på Vestby er klart. (Foto: Kjell Brustad)

Holdbart inn på Jærhagen Kjøpesenter

Siden 2015 har dagligvareaktøren Holdbart bidratt til mindre matsvinn og mer miljøvennlig forbruk. Gründerne Trond J. Laeng og Thor Johansen satser videre og åpner nå sin sjette Holdbart-butikk, på Jærhagen Kjøpesenter på Klepp.

Publisert

Hvert år kastes det over 350.000 tonn spiselig mat i Norge. For å redusere denne mengden kjøper Holdbart inn overskuddsmat som av ulike og ufarlige grunner ikke selges i dagligvarebutikken. Gjennom butikkene og nettbutikken holdbart.no, reddet selskapet 2 154 tonn mat fra å bli kastet i 2017. Med en femte butikk på plass i fjor, kom tallet for 2018 på 3 455 tonn.

– Dette er en utvikling vi er stolte av. Med seks fysiske butikker er målet for 2019 at vi skal kunne redde hele 4 500 tonn mat fra å bli kastet, sier Johansen.

Rogalands første Holdbart-butikk

Kjedens femte butikk åpnet i oktober i fjor, på Stoa Vest Handelspark i Arendal. 13. mai er det Rogaland sin tur, på Jærhagen Kjøpesenter i sentrum av Klepp.

Etter at Jærhagen i fjor ble utvidet med 40 000 nye kvadratmeter, får butikken med sine 1300 kvadratmeter godt selskap av flere nykommere. Møller Bil, Jernia, Glamour Nails og Skyland har allerede inntatt senteret, mens kaféen Jordbærpikene flytter inn i slutten av mai. Flere aktører er ventet utpå høsten.

Gründerne Trond J. Laeng (t.h.) og Thor Johansen er er stolte av utviklingen.

– Vi har store forventninger til butikken på Klepp, og tror at Holdbart-konseptet vil fungere godt her. Jærhagen Kjøpesenter er inne i en svært god utvikling, og med mange nye og spennende aktører som naboer, håper jeg at vi sammen vil bidra til at lokalbefolkningen ønsker å ta turen til senteret, sier Johansen.

Handel med mening

Allerede har de to gründerne fått mange positive tilbakemeldinger.

– Vi har inntrykk av at det bor mange flotte matreddere på Jæren og i Stavanger-området som er opptatt av å kjøpe gode varer til gode priser, og dermed bidra til å redusere det norske matsvinnet. Når konseptet er bra for både miljøet og lommeboka, gjør Holdbart sine kunder en handel med mening, sier Johansen.

Interessen for de utlyste stillingene til butikken på Jærhagen har vært stor. Nå er 15 nyansatte på plass, sammen med butikksjef Tone Byberg fra Tjelta. Byberg har lang erfaring som butikksjef, og ser nå frem til en ny arbeidshverdag på Jærhagen.

– Jeg gleder meg til å være en del av et spennende, nasjonalt konsept som jeg mener er både riktig og viktig. Lokalt er Jæren blant de beste landbruksområdene i Norge, med stor matproduksjon. Å kunne bidra til mindre matsvinn og et mer lønnsomt og bærekraftig forbruk i denne delen av landet, er noe jeg virkelig ser frem til, sier Byberg.

Lokale bidragsytere

Holdbarts sortiment er basert på hva leverandørene har behov for å selge. Hos Holdbart selges så disse varene til mellom 20 - 90 prosent lavere priser enn hos vanlige, norske matbutikker. Blant lokale leverandører til butikken på Jærhagen, er eggpakkeriet Jonas H. Meling A/S. Herfra får Holdbart egg med akkurat samme, gode holdbarhetsdato som eggene som selges i andre dagligvarebutikker. Forskjellen er vekt, og lavere pris.

– Av og til sitter vi med for mye egg i den ene eller andre vektklassen, for eksempel L. Slike overskuddsegg kan vi nå selge til Holdbart, hvor kundene får rimeligere, og kanskje større egg, som det ikke er noe i veien med. Vi synes det er veldig fint å kunne samarbeide med en slik aktør, ettersom det leder til at flere egg blir spist, sier Thomas Bergo, salgssjef hos Jonas H. Meling.

Butikkonseptet Holdbart har som mål å bidra til en større bevisstgjøring blant forbrukerne.

– At befolkningen kan kjøpe fullt brukelige og spiselige dagligvarer til en rimeligere penge, gagner både privatøkonomien, matindustrien, og ikke minst miljøet. Vi gleder oss til å fortsette med arbeidet, avslutter Johansen.

(Pressemelding)

Om Holdbart

Holdbart AS ble opprettet i juli 2015 av gründerne Trond J. Laeng og Thor Johansen, begge med bakgrunn fra kiosk- og dagligvarehandel. Holdbart har butikker i Vestby, Fredrikstad, Skien, Jessheim og Arendal.

Virksomheten kjøper opp mat ftra produsenter, grossister og leverandører som ellers ville kastet varene av årsaker som ikke er ferlig for forbrukeren:

  • Varer har fått ufarlige skader på emballasjen
  • Produsenten har fornyet varens emballasje
  • Sesongvarer
  • Varer som har blitt overprodusert
  • Kort best før-dato
  • Varer som har blitt tatt ut av sortimentet hos de store kjedene


Holdbart er blitt attraktive butikker, som denne på Jessheim. (Foto: Solveig Selj)

 

Powered by Labrador CMS