Rødovre Centrum lånte ut "menneskelige bøker" som et bidrag i et oppgjør mot fordommer og vant en ICSC-pris for kampanjen.
Rødovre Centrum lånte ut "menneskelige bøker" som et bidrag i et oppgjør mot fordommer og vant en ICSC-pris for kampanjen.

Dansk senter fikk pris for å bygge ned fordommer

Danske Rødovre Centrum har truffet blink med konseptet ‘Life in a Box’, der kjøpesenterets kunder kunne "låne" et annet menneske i et såkalt menneskelig bibliotek. På årets ICSC Global Awards ble markedsføringskampanjen hedret som "the best of the best”.

Publisert

Av Odd Henrik Vanebo

Kåringen inngår i ICSC Global Awards, som skulle vært delt ut i Las Vegas, noe koronakrisen satte bom stopp for.

Å låne en fordom

To lørdager i fjor vår kunne kunder på senteret Rødovre Centrum bruke det såkalte menneskelige biblioteket for å bli klokere om for eksempel autisme, transpersoner og familiegjenforening.

I en pressemelding forklarte marketingdirektør i Rødovre Centrum, Charlotte Andersen, konseptet med ‘å låne en fordom’.

På Rødovre Centrum vil de handlende kunne ‘låne menneskebøker’ med titler som Autist, Transkjønnet, Familiegjenforening, Homoseksuell, Troende og andre. Samarbeidet med Human Library er en del av en større kampanje hvor Rødovre Centrum – under tittelen ‘Life in a Box’ – setter fokus på vår tendens til å putte hverandre i bås:

­– På samme måte som et kjøpesenter er et sted, hvor mange forskjellige typer mennesker passerer hverandre hver dag uten noen gang å snakke med hverandre, håper vi at vi med kampanjen kan bidra til å utfordre måten vi ser hverandre på. At de folkene vi møter på vår vei rent faktisk er mennesker med sine egne historier, drømmer og utfordringer, forklarte Charlotte Andersen.

På senteret kunne de handlende ‘låne menneskebøker’ med titler som Autist, Transkjønnet, Familiegjenforening, Homoseksuell, Troende og andre.
På senteret kunne de handlende ‘låne menneskebøker’ med titler som Autist, Transkjønnet, Familiegjenforening, Homoseksuell, Troende og andre.

Flere av ‘menneskebøkene’ er også brukt som modeller i shoppingsenterets katalog.

Menneskelige bøker

Besøkende hadde muligheten til å låne opptil 80 "levende titler", med menneskelige bøker som fortalte om svært forskjellige temaer som transseksuelle utfordringer, å leve som voldsoffer, liv som religiøs minoritet, å leve med mentale problemer, å leve med autisme, å leve med anoreksi, å være bifil og til og med livet som politiker.

Kampanjen ble opprettet i samarbeid med Human Library, We Love Ads og Spasiba. MK Illumination Denmark bidro til visualisering av konseptet.

MK Illumination bidro til visualisering av konseptet.
MK Illumination bidro til visualisering av konseptet.