Carl Aaby, sjef for IKEA Norge, var meget fornøyd med å åpne mini-varehus på selveste Karl Johan i dag. "Calle" kaller han seg på den gule IKEA-trøya.Nils Vanebo
IKEA-følelsen på Karl Johan – minivarehus på 1.000 m2
IKEA har en uttrykt ambisjon om å komme nærmere og bli enda mer tilgjengelig for flere kunder. I dag har de tatt et steg i den retning ved å åpne et mini-varehus – i deres målestokk – på selveste Karl Johan hvor det er 18 millioner forbipasserende årlig.
– Jeg synes det er helt fantastisk å stå her i dag og se all
inspirasjon og alle produkter, medarbeidere og kunder som spiser kanelboller, sier
IKEA Norge-sjefen til Retailmagasinet.
De siste to årene har IKEA åpnet åtte planning studios i bysentra.
– Disse har fungerer godt med gode tilbakemeldinger fra
kunder og gode resultater. Men de ville også ha med seg produkter hjem. Så dette
er neste steg for oss hvor vi har alle elementer på plass.
Det får kundene fra butikken på Karl Johan, og Aaby er trygg
på at det vil bli en suksess.
Kuratert vareutvalg
I Karl Johan-butikken kan kunder komme for å få inspirasjon
og planlegge nytt kjøkken eller garderobe, bli inspirert av alle utstillingene,
kjøpe med seg mindre produkter eller ta seg en matbit og en kopp kaffe.
I varehuset finner kundene snaut 1.500 produkter på display,
hvorav 600 artikler kan kjøpes og tas med hjem uten bil. Sortimentet vil varierer
noe etter sesong.
Arealet er på 1.000 kvadratmeter kommersiell flate fordelt
på to plan, med noe bakareal i tillegg.
De starter med 38 medarbeidere og planlegger å runde 40.
Kostnadseffektiv logistikk i sentrum
Fakta
IKEA har sju varehus i Norge: Furuset, Slependen, Åsane,
Stavanger, Trondheim, Lillesand, Ringsaker.
– For oss som er vant til store varehus og effektiv
logistikk er det så klart en utfordring. Vi har forberedt oss og må lære fort for
å få det kostnadseffektivt, svarer Aaby.
IKEA har også erfaring fra tilsvarende i andre storbyer:
Madrid, Paris, Wien, Stockholm.
Stolt butikksjef
Hanna Thorsell er butikksjef for mini-varehuset på
Karl Johan. Hun har fra før ni års erfaring fra IKEA.
Den påtroppende butikksjefen
forteller at hun er meget fornøyd og stolt av butikken de åpnet i dag.
– Her er det noe for de fleste
kunder som får IKEA-følelsen i miniatyr-format. Vi har planlegging, tjenester og
matservering og har fått mye ut av våre 1.000 m2. Ikke minst er det mulig å
bestille produkter herfra, sier Thorsell.
Tar markedsandeler
Retailmagasinet spør avslutningsvis IKEA Norge-sjefen om generell
status for kjeden.
– Det går bra. Omsetningen stiger, og vi tar markedsandeler.
Med tanke på hvordan økonomien, inflasjonen og rentenivået er, synes jeg det er
bra, avslutter Carl Aaby, eller "Calle" som det står på navneskiltet
hans på den gule IKEA-trøya.