IKEA produserte mer fornybar energi enn de brukte
Ingka Groups års- og bærekraftsrapport viser at de for første gang har produsert mer fornybar energi enn de brukte i driften, samtidig som de fortsetter å bidra til samfunnet.
I et utfordrende år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne, har Ingka Group fokusert på å støtte lokalsamfunnene og partnerne i verdikjeden, skriver de i en pressemelding.
IKEA satser på å nå fram til dem med størst behov i pandemien. Til tross for utfordringene kommer selskapet nærmere bærekraftsmålene samtidig som gode resultater gjør det mulig å investere mer.
– Regnskapsåret 2020 var et annerledesår på veldig mange måter. Det har vært utrolig å se at over 166 000 entreprenører komme sammen og sette menneskene i sentrum i alt vi gjør, og tilpasse seg raskt for å oppfylle de nye behovene til kundene våre. I en tid der hjemmet har vært viktigere enn noen gang, gjorde vi IKEA mer tilgjengelig ved å åpne 26 nye kundemøtepunkter i byer som Helsinki, Seoul og Tokyo. Vi fremskyndet også omnikanal-forvandlingen, slik at vi avsluttet året med solide resultater, til tross for at 75 % av varehusene våre var stengt i nesten to måneder, uttaler Jesper Brodin, CEO i Ingka Group.
Gjennom året har Ingka Group vært tro mot IKEA-visjonen og stått på de mange menneskenes side. Dette inkluderte 26 millioner euro i nødhjelp til samfunnene i verdikjeden vår som var rammet av pandemien. Selskapet har også hjulpet medarbeiderne i IKEA ved å sikre en stabil inntekt, med ekstra foreldrepermisjon og fleksible arbeidsordninger. Siden innhentingen kom raskere enn ventet, valgte Ingka Group også å betale tilbake de offentlige midlene de hadde mottatt for å dekke lønn til ansatte i løpet av våren.
Ingka Group er mer innstilt enn noen gang på å bidra til å løse klimakrisen og forme en ny normal som er bedre for menneskene og planeten i generasjonene som kommer. Selskapet vil fremskynde arbeidet med IKEAs ambisjon om å bli klimapositive innen 2030. Dette omfatter flere investeringer på 600 millioner euro i regnskapsåret 2021, noe som øker de totale investeringene i bærekraft til 3,8 milliarder euro.
– I Ingka Group jobber vi kontinuerlig for å nå bærekraftsambisjonene våre, og vi kan med stolthet si at vi for første gang har produsert mer fornybar energi enn vi har brukt i vår egen drift, med 132 % globalt, takket være investeringene våre i sol- og vindkraftteknologi, sier Karol Gobczyński, Climate & Energy Leader, Ingka Group.
Høydepunkter for året:
- Har mer enn 920 000 solcellepaneler på takene på IKEA-varehusene og lagrene.
- Har utvidet tjenestene med ren energi til 11 markeder, og solcelleenergi til boliger, som de tilbyr i 9 markeder, gjør at kundene sparer i gjennomsnitt 400 euro i året. Totalt reduserte de CO2-utslippene med 63 000 tonn.
- De lanserte HUVUDROLL-planteboller, med bare 4 % av karbonavtrykket til den ikoniske IKEA-kjøttbollen.
- De jobbet videre med å utforske hvordan vi kan bli mer sirkulære, og å forvandle Billigkroken til gjenbruksbutikk – med fokus på å skape tjenester og engasjement for bærekraft i lokalsamfunnene.
Høydepunktene for Norge:
- De donerte mer enn 26 000 produkter til sykehus, mottaks- og krisesentre, til barn og til familier i vanskelige situasjoner gjennom Emergency relief fund.
- Sisters in Business, partner innenfor sosialt entreprenørskap, åpnet sin andre avdeling på IKEA Furuset.
- De donerte overskuddet av salget på regnbueposen STORSTOMMA til Foreningen Fri, ca. 670.000 kr.
- De fjernet alle engangsprodukter i plast fra sortimentet vårt.
- De økte antall elektriske varebiler for hjemlevering i Oslo-området, og har stor tro på at de vil ha 100% utslippsfri hjemlevering innen utgangen av 2023.