Slettvoll satser på innovasjon og er først ute i bransjen i Norge med å tilby leasing av møbler, først B2C og om noen måneder også B2B.
Slettvoll satser på innovasjon og er først ute i bransjen i Norge med å tilby leasing av møbler, først B2C og om noen måneder også B2B.

Først ute med leasing av møbler – "god sirkulærøkonomi"

Slettvoll er først ute i den norske møbelbransjen med å tilby leasing av møbler, i første omgang i bedriftsmarkedet. Til høsten står privatmarkedet for tur. Lang levetid på produktene skal styrke bærekraften.

Publisert

Fakta

Slettvoll Retail:

19 butikker (15 i Norge, 3 i Sverige, 1 i Danmark), omsetning:

2019: 361,1 mill

2020: 428,5 mill

Vekst: 18,5%

Slettvoll Møbler (konsern)

Resultat før skatt:

2019: 11,7 MNOK

2020: 34,5 MNOK

– Slettvoll har en type produkter som passer godt til leasing. Vi har høy kvalitet på produktene, både fysisk og estetisk. Møblene våre har lang levetid og tåler godt å stå også i kontormiljø, sier daglig leder Bjørn-Helge Vik til Retailmagasinet.

Lokalt håndverk

Slettvoll produserer lokalt på egen fabrikk på Stranda og har en lang håndverkstradisjon.

Med leasingavtalen følger det med en serviceavtale. Møblene vedlikeholdes i leasingperioden, eksempelvis rensing, oljing av heltrebord, behandling av hudmøbler og oppuffing av puter.

– På den måten forlenges levetiden for produktene, noe som også er en av våre motivasjoner innen sirkulærøkonomien. Vi vil bidra til å komme bort fra bruk og kast-mentaliteten i samfunnet. Leasing passer godt inn i vår forretningsmodell, forklarer Vik.

Møblene er laget for å vare. Det gjelder alt fra treverk, tekstiler, skruer, lakk, puter og innmat.

Produktene blir dyrere, men totalkostnaden over hele produktets levertid er konkurransedyktig.

– Selv om jeg er daglig leder i Slettvoll har jeg en 15 år gammel sofa i stua som jeg nylig trakk om. Den vil holde både fysisk og estetisk i mange år til, sier Vik.

Bjørn Helge Vik, daglig leder i Slettvoll Møbler, rapporterer om fin vekst både på topp- og bunnlinja.
Bjørn Helge Vik, daglig leder i Slettvoll Møbler, rapporterer om fin vekst både på topp- og bunnlinja.

Leasing

Kjeden har egne interiørdesignere som gir innredningstips.

I første omgang er det bedriftsmarkedet Slettvoll tilbyr leasing, men det er i privatmarkedet de ser det aller største volumet. I løpet av inneværende år skal tilbudet til forbrukere være på plass.

Kundene kan lease alt i Slettvolls katalog: møbler, tepper, miljøbelysning, oppbevaring, pyntegjenstander. En fordel med leasing er at man slipper å binde kapital.

Renten i Slettvolls leasingtilbud er hyggelig. Leasingperioden vil være mellom tre og fem år.

Kunden velger mellom fullverdi- eller restverdileasing.

Noen kunder vil ventelig velge å kjøpe produktet ved utløpet av leasingperioden, mens andre vil levere det tilbake til Slettvoll og muligens gå på en ny runde med leasing med ny møblering.

Slettvoll-møbler er attraktive i bruktmarkedet. Vik ser det ikke som noen ulempe at de selv vil få en rolle i bruktmarkedet.

– De møblene vil får tilbake, vil vi sette i skikkelig stand og selge på ny i eget navn, sier han.

God vekst

Bjørn-Helge Vik forteller at de brukte år 2020 godt har jobbet hardt for å styrke selskapet.

– Vi har gitt full gass på utviklingsprosjekt innen digitalisering, leasing og etablering av nettbutikk. I tillegg har vi sertifisert Slettvoll Møbler som Miljøfyrtårn. Vi har økt investeringene og bygget om halvparten av butikkene.

I tillegg har første halvår inneværende år vært godt.

– Det er bra i alle markeder, med Sverige som vinner, sier Vik.

Innovasjon

Slettvoll-sjefen forteller at kjeden har vekstambisjoner, men at vekst ikke er målet alene.

– I Slettvoll står vi ikke i ro. Vi skal vokse riktig i en takt som gjør at vi fortsatt kan levere kvalitet i alle ledd. Vi har en høy innovasjonstakt, avslutter Bjørn-Helge Vik.

Powered by Labrador CMS