Daglig leder Hege Nilsen Ekberg i Stormberg mottar innovasjonsprisen. Foto: Siv Dolmen
Daglig leder Hege Nilsen Ekberg i Stormberg mottar innovasjonsprisen. Foto: Siv Dolmen

Stormberg er Norges fremste på sosiale innovasjoner

Stormberg havnet på topp på Norsk innovasjonsindeks fra NHH.

Publisert

Norsk innovasjonsindeks måler både kommersielle innovasjoner og sosiale innovasjoner, og Stormberg er på topp 10 listen i begge kategoriene.

– Vi er utrolig takknemlige og stolte over å komme høyt opp på begge målingene, og vi setter så uendelig stor pris på denne utmerkelsen. Vi vil rette en stor takk til alle våre Kunder og folket for tilliten. Det inspirerer oss i det videre arbeidet, sier daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg.

Norsk Innovasjonsindeks (NII) skal være verdens første og eneste kundebaserte rangering av innovative virksomheter. Listen over virksomhetene som er vurdert som Norges mest innovative i fjor ble lansert på arrangementet “Developing sustainable innovation strategies” på Norges Handelshøyskole (NHH).

Høyest på listen over kommersielle innovasjoner kom IKEA, for fjerde år på rad. Stormberg klatret forbi IKEA og Toyota og tok førsteplassen i kategorien Sosial innovasjonsevne. En høy score på Sosial innovasjonsindeks betyr at kundene oppfatter bedriften som en driver av positive samfunns- og miljøendringer, skriver NHH på sine nettsider.

Sosial innovasjonsindeks skal være viktig å følge med på da den på et overordnet plan speiler i hvilken grad kundene mener at bedriften innoverer i tråd med FNs bærekraftsmål.

Kommunikasjonssjef Ida Kristine Moe | Stormberg presenterte selskapet på konferansen. Foto: Siv Dolmen 
Kommunikasjonssjef Ida Kristine Moe | Stormberg presenterte selskapet på konferansen. Foto: Siv Dolmen 

Professor Tor W. Andreassen ved NHH uttalte:

– Stormberg tilhører en unik gruppe virksomheter som a) har tilfredse kunder og b) oppleves som innovative. Det siste er særs viktig for å kunne overleve i en konkurranseintensiv bransje. Det spesielle med Stormberg er at de i tillegg til å være kommersielt innovative også oppleves som «en god nabo» gjennom sine miljø og samfunnsmessige innovasjoner. I dagens markeder er dette noe som vil bli tillagt økt betydning og gjør at Stormberg oppleves som attraktive i markedet.

– I det utfordrende retailmarkedet vi står i så har vårt fokus vært utvikling og nye tiltak knyttet til en sterkere omnikanal, med fokus på bærekraft og innovasjon. Vi er i tillegg en merkevare som engasjerer oss i samfunnsdebatten. Vi tør å stå opp for våre verdier og det vi tror på, selv om det tidvis kan skape debatt og kraftig engasjement, sier Nilsen Ekberg.

Stormberg har i en årrekke jobbet ut fra et verdigrunnlag der mangfold, bærekraft, innovasjon og åpenhet står sterkt.

Turtøyprodusenten fra Sørlandet var blant annet først ut i Europa i sin bransje med panteordning på brukt turtøy, og har vært en forkjemper for mer åpenhet om leverandørkjeder.

I fjor ble Stormberg også kåret til tekstilbransjens mest bærekraftige selskap i Sustainable Brand Indeks, Europas største forbrukerundersøkelse om bærekraft.

– Det er ingen tvil om at mangfoldet styrker oss. Ulike bakgrunner gir oss flere strenger å spille på, bredere perspektiv og innsikt, noe som er viktig når vi jobber med utvikling og nye satsinger. Denne plasseringen skyldes over 300 flotte Stormbergere som hver dag går på jobb med fokus på vår visjon, og å bidra til å gjøre verden til et litt bedre sted, avslutter Nilsen Ekberg.