Kid Interiørs mål er at innredningen i butikkene skal skape en atmosfære og ramme som fremmer produktene deres gjennom materialer, farger og belysning.
Kid Interiørs mål er at innredningen i butikkene skal skape en atmosfære og ramme som fremmer produktene deres gjennom materialer, farger og belysning.

Innredningen speiler produktene

Kid Interiør har endret både sortiment og butikkonsept de senere årene. Innredning og sortiment går hånd i hånd, og attraktive butikker har bidratt til kjedens framgang.

Publisert

Hos Kid Interiør kan butikkinnredningen virke mer som et interiør i seg selv enn tradisjonell butikkinnredning.

– Vårt mål er at innredningen i butikkene skal skape en atmosfære og ramme som fremmer produktene våre gjennom materialer, farger og belysning, sier merchandiser Lena Kristin Bakke i Kid.
– Vårt mål er at innredningen i butikkene skal skape en atmosfære og ramme som fremmer produktene våre gjennom materialer, farger og belysning, sier merchandiser Lena Kristin Bakke i Kid.

– Vårt mål er at innredningen i butikkene skal skape en atmosfære og ramme som fremmer produktene våre gjennom materialer, farger og belysning, sier merchandiser Lena Kristin Bakke i Kid Interiør til Retailmagasinet.

Med over 140 heleide butikker over hele landet er Kid Interiør landets største tekstil- og interiørkjede. Produktsortimentet varierer fra gardiner og sengetøy til dekorative artikler og tilbehør til hjemmet. Strategien til Kid er å tilby kvalitetsprodukter bestående av egenutviklede merker.

– Vi får gode tilbakemeldinger fra kundene våre. Ofte forteller de uoppfordret hvor fint det er blitt i butikkene våre, sier Bakke.

Hun har jobbet åtte år i Kid og har ansvaret for konsept, kommunikasjon og varepresentasjon i Kid.

Kid har de seneste årene vært er en av vinnerne i norsk retail. De har mottatt en rekke retailpriser og har meget god inntjening. Aksjekursen har steget, og oppkjøpet av Hemtex i Sverige har vist seg vellykket så langt. Bakke mener at oppgraderingen av butikkene har bidratt til den positive utviklingen.

– Kundene mener at butikkene er blitt mer inspirerende, og sammen med markedsføringen har det gitt oss større trafikk til butikk, sier hun.

Innredning gjenspeiler produktene

Dagens konsept i Kid er utviklet over tid. Kjeden gikk fra å ha hvite vegger og tak, via grått til varmere farger. Samtidig er deler av innredningselementene byttet ut og nye materialer introdusert. Nå brukes eksempelvis matte lakkerte flater og treverk i større grad enn før.

Hos Kid Interiør kan butikkinnredningen virke mer som et interiør i seg selv enn tradisjonell butikkinnredning.
Hos Kid Interiør kan butikkinnredningen virke mer som et interiør i seg selv enn tradisjonell butikkinnredning.

Bakke understreker betydningen av å skape en helhet med innredningen, blant annet gjennom materialvalg.

Utvikling av sortimentet skjer kontinuerlig.

– Sortimentet har endret seg mye på ti år, og det er viktig å tilpasse innredningen til sortimentet. Dette går hånd i hånd. Vi har fått et mer ryddig uttrykk som rommer varene bedre, forklarer Bakke.

Fortløpende oppgradering

– I konkurransen med nettbutikker må fysiske butikker gi kundene en positiv handleopplevelse. De må gi noe ekstra, også utover muligheten til å se og ta på varene, påpeker Bakke.

Utvikling av det nye innredningskonseptet til butikkene er også en kontinuerlig prosess.

Oppgraderingen av innredningen i Kid har skjedd stegvis.

– Det har vært en suksess. Vi har en stor butikkmasse, men nå er over halvparten av butikkene oppdatert til siste konsept.

Utviklingen av det nye butikkonseptet har skjedd i samarbeid med Norcospectra.

– Vi forteller om ønsker, tanker og mål, og så konkretiseres det av Norcospectra gjennom utarbeidelse av skisser og prototyper. Deretter tilpasses innredningen til varene. Til slutt besluttes detaljene før produksjon og utrulling skjer, avslutter Lena Kristin Bakke.

Kid har fått et mer ryddig uttrykk som rommer varene bedre.
Kid har fått et mer ryddig uttrykk som rommer varene bedre.