Norskand Prosjekt er valgt av byggherre Schage/Scala for å gjennomføre leietakertilpasninger for Rortunet.

Norskand Prosjekt gjennomfører leietakertilpasninger for Rortunet

Scala og Schage har valgt Norskand som entreprenør for leietakertilpasninger på Rortunet. Norskand skal klargjøre lokalene til 45 leietakere.

Publisert

Kjøpesenteret Rortunet på Slemmestad er under bygging og blir på over 17.000 m2. 1. oktober åpner det. I komplekset inngår også 121 boligenheter.

Scala Eiendom skal ha ansvaret for utvikling og forvaltning av kjøpesenteret. Schage Eiendom, som er inne på eiersiden i Scala, står for boligutviklingen og den totale utbyggingen. Schage har tidligere utviklet prosjekter som Solsiden i Trondheim og Kuben i Hønefoss.

Fra råbygget skal det bli ferdige butikklokaler som spenner fra ordinære butikker til restauranter og treningssenter. For tiden gjennomføres befaringer med hver enkelt leietaker hvor hver kundespesifikasjon gås gjennom.

Tidsriktig profil

Oddbjørn Oland, eiendomssjef i Scala Eiendom, kommenterer:

– Interiøret er tegnet av Radius Design for å gi senteret et tidsriktig uttrykk, med treverk og glass og høye innvendige fasader som åpner for at butikkenes egne identiteter kommer godt til syne i et felles miljø.

Det er ikke ofte et kjøpesenter skal innredes fra grunnen. Rortunet på Slemmestad åpner i oktober og blir på over 17.000 m2.

Mange krav

Tre av Norskands prosjektledere er involvert på Rortunet. De skal ivareta de bygningsmessige spesifikasjonene, tekniske krav fra leietakerne samt følge offentlige krav.

– Det er stort spenn i spesifikasjonene mellom de 45. Vi holder i alle prosessene og sørger for at alle er i mål til åpningen. Alt som skal inn, skal koordineres, og alle skal finne sin plass, sier Pål Lien.

Prosjekter som Rortunet er det få av. Som regel er det rokeringer av leietakere på kjøpesenter og oppussing av eksisterende butikker prosjektene dreier seg om for Norskand.

– Å lage butikker fra scratch på et helt nytt kjøpesenter er uvant og litt "luksus" for oss, sier Lien.

Selv om Norskand har lengre tid på seg enn vanlig, er det mye arbeid som gjenstår. Og 1. oktober klippes snora.

Har bygget 1.600 butikker – aldri misset en overlevering

Norskand startet opp for 18 år siden, og de seks ansatte i selskapet driver med prosjektledelse og byggeadministrasjon med kjeder og kjøpesenter som viktigste kundegruppe.

Norskand overleverer butikker ferdig innredet til varer i hyllene og oppkoblede systemer i tråd med kundenes konseptuelle kravspesifikasjoner.

– Så langt har vi bygget 1.600 butikker, og fortsatt har vi ikke misset på en eneste overlevering, slår daglig leder Pål Lien fast overfor Retailmagasinet.

Retail utgjør drøyt halvparten av omsetningen til Norskand. Øvrige kunder er kontor, restaurant og kombinasjonsbygg.

De jobber med kjeder som Hennes & Mauritz, Clas Ohlson, Home & Cottage, Burger King m.fl. Og med sentereiere som Scala/Schage, Thon/Amfi, Citycon, Høegh Eiendom og Bråten Eiendom.

Faste relasjoner

Kundene forholder seg til en fast kontaktperson hos Norskand.

– Vi kjenner bransjen, har systemer og rutiner og personlige relasjoner, forteller Lien.

De administrerer og styrer prosjektene og håndterer alt fra utredninger og byggesøknader til prosjektering og gjennomføring.

I ordinære prosjekter er det én prosjektleder, men ved behov spiller prosjektlederne på hverandre. Siden de er en liten organisasjon, er de fleksible og stiller opp på kort varsel.

Som underleverandører har de typisk entreprenører, malere, elektrikere og gulvleggere. Ofte går de samme underleverandørene igjen mellom prosjektene.

Med personlig relasjon med hver kjede eller sentereier lærer man kundens behov å kjenne.

Innad i kjedene er butikkene som regel nokså like. Derfor kan copy & paste i stor grad brukes i prosjektbeskrivelser.

– Når vi skal bygge eller restaurere butikker, vet aktørene hva de skal gjøre. Byggetiden og prisen går ned, sier Norskand-sjefen.

I retail er man spesielt opptatt av nedetid, særlig i butikker hvor det er løpende drift.

Løser utfordringer

Norskand bruker mye av tiden sin på planlegging og logistikk.

– Det vi holder på med er melk og brød, men det må være system. Systemer og rutiner har vil tilegnet oss gjennom 18 år, og vi mener at vi er gode på dette, sier Lien.

De største kjedene har butikkonsepter hvor innmaten er definert: Innredning, belysning og gulv.

– Men resten, ikke minst det bygningstekniske, må vi løse. Stadig står vi overfor tekniske utfordringer, sier Lien.

Det dreier seg om faktorer som ventilasjon, kjøling, sprinkel, brann, rømning, låsing, tele, data, kameraovervåking og varesikring. Hvor skal det være lager og kontor? Og hvor skal kassa plasseres?

Mindre reising

I normale år har prosjektlederne pleid å reise rundt sammen med kundene sine der butikker skal bygges, men grunnet pandemien er reisevirksomheten redusert betydelig det siste året. I likhet med næringslivet forøvrig har de tatt i bruk Teams og lignende løsninger.

– Fordelen er at både vi og kundene har fått redusert en del kostnader. Vi tror at denne måten å jobbe på er kommet for å bli, fastslår Lien.

– At samarbeidspartnerne og vi kjenner konseptene og vet hva resultatet skal bli, gjør det enklere å kutte en del av reisingen, legger prosjektleder Lisa Bottolfs til.

Powered by Labrador CMS