Skal vite alt om kunden

LEDER: Big data er den store snakkisen i retailbransjen om dagen.

Publisert

Big data er den store snakkisen i retailbransjen om dagen. Og for ikke å snakke om geolokalisering og innsamling og analysering av annen kundeinformasjon. Butikkene ønsker – forståelig nok – stålkontroll på kundene.


Som forbruker i 2014 er man blitt vant med i mye større grad å dele med – gjerne helt ukritisk, men likevel frivillig – hvor man til enhver tid befinner seg. Man «sjekker inn» på det ene stedet etter det andre på Facebook. I min egen feed kan jeg følge enkelte omtrent skritt for skritt hele dagen. Fra dagens første kaffekopp på kjøkkenet, via treningssenteret, til jobben, via lunsjen på en cafe, tilbake på jobb, hjem, på butikken, for deretter å få vite hva vedkommende skal se på tv før jeg også får vite når dyna kaller.


Informasjon som for min egen del bare vitner om et ganske vanlig liv, men samtidig informasjon som for en butikk og selger kan være svært så verdifull. Derfor skjønner jeg godt at også butikkene vil samle inn slike data om meg som kunde mens jeg er i butikken. Siste skrik er at butikker ved hjelp av «analyserende hyller» og geolokalisering skal kunne sende meg direkte tilbud på mobilen om produkter i nærheten av der jeg står i den samme butikken.


For noen år siden ville en slik form for «overvåking» vært helt utenkelig. Men er dette til det beste for forbrukerne, eller er det utelukkende en vinn-situasjon for butikkene? Jeg tror mest på det siste.


For øvrig fikk jeg akkurat vite via Facebook at en kollega av en tidligere medstudent hadde kjøpt egg og frittgående leverpostein til svært fordelaktig pris i en matbutikk for noen minutter siden. Så vet vi det…

Denne lederen sto på trykk i Kjedemagasinet nr. 1 2014