Elkjøp tar i bruk Facebook at Work

Økt kompetanse, raskere infoflyt og mer engasjement er målet når Elkjøp er blant de første i verden som får ta i bruk Facebook at Work.

Publisert Sist oppdatert

– Dette vil gi enda bedre kundeservice, sier adm. dir. Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp Nordic.

Heineken bruker det allerede, det samme gjør storbankene Royal Bank of Scotland og DNB. Nå får også Elkjøp Facebook at Work.

- Innovasjonstakten på produktsiden er enorm og krever at våre medarbeidere er mer oppdaterte og kompetente enn noen gang. I enkelte produktgrupper er utløpsdatoen snart på linje med melk og brød. Facebook at Work gjør det raskt og enkelt for oss å dele nyheter og kompetanse, noe som vil øke vår service til kundene, sier Semlitsch.

Han mener Facebook at Work passer perfekt til bedriften han leder, med unge medarbeidere og kunder som trenger hjelp.

- Mange elektronikk-kunder trenger veiledning til å velge riktig produkt og å utnytte alle mulighetene som ligger i teknologien. Det er jo i det faktiske møtet med kundene vi lærer hva vi må bli bedre på. Med Facebook at Work får vi en motorvei for å kommunisere forslag til forbedringer på kryss og tvers internt, sier Semlitsch.

To separate systemer

100.000 bedrifter verden over meldte sin interesse da Facebook annonserte at de ville lansere for bedriftsmarkedet. Elkjøp var et av de første selskapene som fikk muligheten til å teste løsningen.

De klassiske Facebook-funksjonene, som meldingstjenesten, «liker»-knappen og gruppeinndelinger er alle med i det nye systemet, og gjør sitt til at bruken av Facebook at Work ligner mye på det sosiale nettverket veldig mange kjenner fra før.

Vanlig Facebook og Facebook at Work vil imidlertid fungere som to helt separate enheter og man må ikke være bruker av det ene for å ta i bruk det andre.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet. 

Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter. 

Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.