PLANLEGGER: Fra venstre Jonas Ideström, Endre Storløkken, Frode Finsrud, Magne Lome, Bjørn Barstad, Helena Julusmoen, og Joakim Augeli Karlsen møttes nylig i Oslo for å planlegge Franchisekonferansen. Foto: Stig Atle Bakke
PLANLEGGER: Fra venstre Jonas Ideström, Endre Storløkken, Frode Finsrud, Magne Lome, Bjørn Barstad, Helena Julusmoen, og Joakim Augeli Karlsen møttes nylig i Oslo for å planlegge Franchisekonferansen. Foto: Stig Atle Bakke

Inviterer til franchisekonferanse

Franchise vokser raskt både i Norge og Sverige, og nå skal et knippe franchiseeksperter fra begge land komme med tips, råd og skrekkeksempler under Franchisekonferansen i Oslo i mars.

Publisert

Det er konsulentgruppen FranchiseArkitektog NHO Handel som inviterer til heldagskonferansen i Oslo 11. mars.

– Alle som er interessert i å bygge opp en franchisevirksomhet bør komme på denne konferansen. De skal få inspirasjon, men de skal også få et innblikk i hvordan man ikke skal gjøre det. Hvilke feil man kan gå i. Vi skal gi en forståelse av hva som skal til for å lykkes, sier seniorpartner i FranchiseArkitekt, Jonas Ideström, til Kjedemagasinet.

De legger opp til en konferanse der ikke bare solskinnshistoriene skal få sin plass.

– Foredragsholderne har fått klar beskjed om at de ikke bare må fortelle om alt som har gått bra, men også hva som har gått galt. Mange har snublet med franchise, og det er minst like viktig å lære av det, sier Frode Finsrud i Cappa, som også er en del av FranchiseArkitekt.

 

Vil hjelpe

Nylig var en rekke franchisekapasiteter samlet til møte i Oslo for å planlegge den kommende konferansen.

– Vi skal forsøke å hjelpe folk til å bygge sunne og velfungerende franchisevirksomheter, sier Ideström.

I fjor ble det arrangert en tilsvarende franchisekonferanse i Stockholm. Dette ble, ifølge FranchiseArkitekt, en stor suksess.

– Det var 100 deltagere og eventet var fullbooket tre uker før det fant sted. Vi kunne sikkert vært 150 deltagere. Nå skal vi lage en enda bedre konferanse i Oslo, sier Ideström.

Blant foredragsholderne finner vi Kjersti Hobøl, CEO i Kid Interiør AS, Nils Arne Harildstad, Senior Vice President, If P&C Insurance, Robert Nes, konserndirektør i Umoe Restaurants AS, Burger King og Thomas Evensen, direktør eierstyring i Telenor og styreleder og fungerende CEO i Kjedehuset AS.

 

Hvert år

– Planen er at vi skal ha en slik konferanse i Oslo og Stockholm hvert år, sier Ideström.

Sist gang det ble arrangert en franchisekonferanse i Norge var for nesten ti år siden. Den gang var det Norsk franchiseforening som sto som arrangør, men denne foreningen eksisterer ikke lenger.

– Det er mange år siden det var en tilsvarende franchisekonferanse i Norge. Vi tror det absolutt er behov for at man samles, høster erfaringer og lærer av hverandre, sier Finsrud.

Det finnes ingen kvalifisert statistikk på utbredelsen av franchise i Norge, men vi antar at ca. 400 kjeder i Norge benytter seg av franchise i en eller annen form. Dette tilsier behov for en årlig samling av det norske franchise- og kjedemiljøet.

– Tilveksten av franchise i Sverige er rask, men prosentvis tror jeg veksten i Norge er enda raskere. Franchisevirksomheter står for fem prosent av Sveriges BNP. Det er 30.000 franchisetakere i Sverige, sier Ideström.