Jekta Storsenter: Stor på mange måter
Med sine 36.000 medlemmer i kundeklubben og 65.000 kvadratmeter butikkflate fordelt på 130 butikker, er Jekta Storsenter et av Nord-Norges største kjøpesenter. Med «egen» flyplass, busstasjon like utenfor og 1500 gratis parkeringsplasser er det ikke rart at mange finner veien hit.
– Vi har som klart mål at vi skal være det ledende og foretrukne kjøpesenteret i Nord-Norge.Jekta er et regionsenter som omsetter for to milliarder i året, og der mange av kundene gjerne kjører så langt som fire timer for å handle her, forteller senterleder Laila Myrvang.
Antall medlemmer i kundeklubben er nesten halvparten av antall innbyggere i byen (76.000 – pluss 16.000 studenter), og forteller tydelig at selv om mange av innbyggerne i «Nordens Paris» ofte tar turen ut til vestsiden av Tromsøya, har senteret også mange medlemmer som kommer langveisfra.
Mange – for ikke å si alle – veier fører hit til Langnes Handelspark: Fra bysentrum og E8 er det kun fem minutter med bil, senteret har «egen» bussholdeplass like utenfor – ja, til og med hvis du kommer luftveien, lander flyet i grei gåavstand fra senteret.
– Ja, vi føler at vi har en god plassering. Fem minutter til flyplass på denne ene siden og fem minutter til byen på den andre, og ikke minst at vi har mange storhandel-konsepter like utenfor, gjør at mange finner veien hit, sier Myrvang.
Får de beste
Ved Jekta Storsenter jobbes det ut ifra en visjon om at de skal være landsdelens mest attraktive kjøpesenter både for kunder, leietakere og ansatte.
– Beliggenhet, tilgjengelighet, butikkmiks og størrelse skal bidra til å utvikle Tromsø som handelsdestinasjon nummer én i Nord-Norge. Her på Jekta skal vi også være den foretrukne arbeidsplassen i Tromsø, slik at vi får de beste butikklederne og de dyktigste ansatte, sier senterleder.
De regner Tromsø kommune som sitt primærmarked, nesten hele Troms fylke som sitt sekundærmarked og inkluderer andre nordnorske byer som Harstad, Narvik, Svolvær, Sortland, Alta og Hammerfest i sitt tertiærmarked.
God atmosfære
De store arealene har man også utnyttet til å gi de besøkende god plass til en pust i bakken, noe som bidrar til å minske «stressfølelsen» ved å besøke et stort kjøpesenter. Her hersker en nærmest avslappet stemning i «gatene».
Jekta ble så sent som i 2016 kåret til årets butikksenter, men hviler ikke på laurbærene. Så sent som i høst har de akkurat avsluttet en storstilt oppussing av fellesområdene, der de også har fått inn nye møbler – noen steder med sitte- og arbeidsplasser med tilhørende ladestasjoner.
– Det er mange kunder som skryter av de store, åpne arealene vi har her i senteret. Her kan de sette seg ned og slappe av, noe mange benytter seg av. Vi jobber hele tiden med miljøet. Vi vil at det skal være en god atmosfære her på senteret. Men vi innser at netthandelen er i ferd med å vokse seg stor, noe som gjør at vi må gi kundene gode grunner til å komme hit. Derfor legger vi vekt på service og trivsel. Vi må også lage kampanjer som motiverer til handling og som gir folk en god grunn til å komme seg opp av sofaen, sier Laila Myrvang.
Blant de beste
Men det er ikke bare senterledelsens og eiernes tilretteleggelse som trekker kunder til Jekta. Mange av butikkene har gjennom ulike kåringer vist at de er blant de beste i sitt slag i hele landet. Og de vil videre, slik at da vi besøkte senteret hadde alle butikksjefene nettopp blitt coachet i to uker gjennom Markedsinfo AS.
Blant de 130 butikkene finnes dessuten både legesenter, kiropraktorklinikk og butikkonsepter som ikke finnes andre steder i Nord-Norge.
– Sammen med unike nisjebutikker med produkter fra landsdelen, utgjør de senterets gode butikkmiks, reklamere Myrvang.
Slik det skal være
Jekta Storsenter eies av Coop Nord, og det startet i sin tid med en Coop Obs-butikk. Senere har storsenteret vokst frem rundt dette bygget. I 1997 ble det som da ble kalt Jekta Handelssted bygd, og seks år senere kjøpte de opp Polarsenteret i nabobygget. I 2012 sto Jekta Storsenter i sin nåværende forfatning ferdig.
– Dette var for seks år siden, og derfor syntes vi det var på tide med en liten oppfriskning nå i høst, sier senterlederen.
Siden åpningen i 1997 har senteret stort sett hatt en positiv omsetningsutvikling, med unntak av en naturlig nedgang for årene 2010 til 2012, i forbindelse med ombyggingen.
– Flere planer om opprustning eller utbygging?
– Nei, da senteret sto ferdig i 2012 var det med et 20 års perspektiv, så nå er senteret slik det skal være fremover.
LED-skjerm mot flyplassen
Også på Jekta Storsenter blir markedsføringen stadig mer digital. I tillegg til en stor kundeklubb, har 31.000 lastet ned senterets app. Og den brukes aktivt, forsikrer senterleder. I tillegg har de mange følgere både på Facebook og Instagram.
Inne på senteret finnes åtte digitale infoskjermer med 3D-kart og wayfindere, der det selges reklame på motsatt side.
På en vegg er det også plassert en 32 kvadratmeter stor LED-skjerm, men her er man bevisst på at dette skal være en installasjon med rolige filmer med tilknytning til Tromsø, mens en annen liknende skjerm skal brukes til reklame.
Men her et det litt spesielt og spennende at senteret nettopp har fått godkjent å sette opp store LED-skjermer vendt mot flyplassen. Her ønsker man først og fremst å nå de mange vinterturistene som strømmer til byen fra hele verden.
Pushmeldinger fra beacons
Ved senterets inngangspartier er det plassert ut såkalte beacons. Denne teknologien er basert på siste versjon av bluetooth, og fungerer med Apple og Android. Kunder som via sin mobil har lastet ned senterets app og godkjent beacons, vil når de ankommer senteret bli tilsendt pushmeldinger med personlige tilbud og nyheter. Her er det satt et tak på fire meldinger per måned.
Likevel er ikke papir helt ute i Tromsø heller. Tre ganger i året gir de ut et magasin som går til 33.000 husstander, og der bildene er hentet fra en lokal fotoshoot på gjenkjennbare plasser i eller rundt byen, og med kjente personer som folk vil kunne kjenne igjen.
Bildene til høstens magasin ble for øvrig tatt i fjæresteinene like utenfor senteret.
Av spesielle events kan det være verdt å nevne «Big Sale». Som det tidligere het. Men i år het det «Storsalg», og slik blir det heretter.
En lokal lyriker og forfatter ved navn Helge Stangnes tok nemlig kontakt, kritiserte senteret for å bruke et engelsk navn på eventet, og gjorde dem oppmerksom på at et norsk ord som heter «storsalg» betyr akkurat det samme.
– Vi tok ham på ordet. Heretter heter det Storsalg, og vi har fått flott respons fra kundene på dette navnebyttet, forteller senterleder.
Storsalg er det to ganger i året, mars og oktober. I tillegg er det fire store, årlige kampanjer – vårkampanje, sommerkampanje, høstkampanje og julekampanje. I tillegg selvfølgelig til mindre månedlige tiltak.
Grønt punkt kommer
De store arealene inne på Jekta Storsenter gjør det nødvendig med både flere varemottak og flere søppelsorteringer, for å lette logistikken. For de ansatte og de som leverer varer.
– Vi sorterer selvfølgelig søppel i alle kategorier, og har et egnet opplegg for dette ved alle våre fem varemottak, forteller driftssjef André Hellvig. Og tar oss med inn i ett av disse, der det er skikkelig orden i sysakene. Når det gjelder rengjøring har vi et byrå som vasker fra klokken fem om morgenen og skal være ferdige til åpningen klokken 10. I tillegg har vi servicevaskere fra klokken 12 og frem til senterets stengetid, forteller han.
Ute (under tak) i det store parkeringshuset har de et par gratis ladestasjoner for elbiler, men her lover han at et såkalt grønt punkt med fire hurtigladere og to vanlige ladestasjoner skal være på plass før jul i år.
– Ellers jakter vi hele tiden på energieffektivisering. For eksempel blir varmepumpene stadig større og bedre, og dermed bli byttet ut, og videre har vi vært spesielt opptatt av å oppgradere den eldre delen av senteret, så nå har vi også fått fjernvarme i denne delen av senteret, forteller Hellvig.
– Og så tilbyr vi oss å passe barna dine mens du handler, sier senterleder.
Her er alle barn i alderen 4 til 10 år velkomne, til kroner 20 per time og maks to timer. I tilknytning til denne barneparken er det også både ammerom og stellerom.
– Og har du behov for å låne rullestol eller annen form for assistanse, er det bare å kontakte informasjonen. Var det mer da? Smiler Laila Myrvang.