Jernia med positivt driftsresultat etter satsing på service
Etter en vellykket snuoperasjon, går de norske Jernia-butikkene omsider driftsmessig i pluss for 2019. – Oppskriften er egentlig ganske enkel. Vi har satset mer på mennesker enn på ting, sier administrerende direktør Espen Karlsen.
Etter fire år med negative resultater viser 2019-regnskapet til Jernia Detalj AS i Norge et positivt driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) 0,4 millioner kroner. Det er en forbedring på over 13 millioner fra året før. De to selskapene Jernia Detalj AS og Jernia AS omsatte i Norge i fjor for 1,702 mrd i 2019, mot 1,644 mrd året før, skriver kjeden i en pressemelding.
Flere kunder og mer salg per kunde
Kjeden får stadig flere kunder, som hver og en handler for litt mer. Størst vekst er i kundegruppen mellom 20-30 år. I løpet av året har over butikkmedarbeidere i alle butikker gjennomført kurs i farger og interiør hos Jotun og blitt fargerådgivere kundene kan booke avtaler med. Det har resultert i en rekordvekst innen kategorien maling og oppussing.
– Vi har ikke bare utviklet hele varesortimentet, men hele vår servicekultur. Det handler om å om å hjelpe folk til det de trenger, ikke om å pushe mest mulig billig ræl, sier Karlsen.
Grønn vekst i en varehandel i hardt vær
En viktig del av omstillingen er å rigge selskapet for en fremtidig sirkulær økonomi. Vinteren 2019 introduserte Jernia innsamling av gryter og stekepanner, for resirkulering av metallet. I løpet av året samlet de inn over 5,7 tonn jern til gjenvinning. I nettbutikken er to tonn plastemballasje byttet ut med papp, mens prosessen for å kutte plastforpakning på skruer fortsetter i 2020. Av totalsalget på kjeler og panner utgjør nå produkter med mer enn 50% resirkulerte materialer, 32% av salget. Sommeren 2020 lanserer Jernia en 100% gjenvunnet og resirkulert bærepose, hvorav 30-40% består av husholdningsplast fra Rogaland.
– Vi i varehandelen har et ansvar for å drive forretning på en bærekraftig måte, og vi må utnytte den innkjøpsmakten vi tross alt har. Vi stiller krav til våre underleverandører om resirkulert og resirkulerbar emballasje og vi har intensivert kravene til at produktene skal produseres fra resirkulert materiale og i seg selv være resirkulerbare, sier Karlsen.
– Samtidig er det viktig å oppfordre kundene til ikke alltid å kjøpe nye produkter, men heller reparere det gamle – vi snakker om å selge varer som varer, sier Karlsen.
Trenden fortsetter inn i 2020
I en turbulent vår sterkt preget av koronapandemien, beholder Jernia den gode trenden inn i 2020, med omsetningsvekst hittil i år i på over 20%. Malingskategorien har fortsatt vekststen. Grillsalget, som regnet bort i 2019-sesongen, fikk et sterkt oppsving da folk ble bedt om å holde seg hjemme.
Det er svært gledelig å se at satsingen på bærekraftige produkter, kunnskapsrike medarbeidere og service gir økonomisk uttelling. Når vi ser på lønnsomheten fremover, må vi blant annet vurdere våre leiekostnader. Vi, som andre i varehanden, betaler uforholdsmessig høye leiekostnader. Dette er for øyeblikket den største trusselen for en økonomisk bærekraftig fysisk detaljhandel, avslutter Karlsen.
I år avvikler Jernia butikkvirksomheten i Sverige for å satse fullt og helt på det norske markedet.