Adm. dir og hovedeier Ole Sauar og logistikksjef Cecilia Olsson i Jollyroom går midt i koronatiden inn i et nytt land: Østerrike
Adm. dir og hovedeier Ole Sauar og logistikksjef Cecilia Olsson i Jollyroom går midt i koronatiden inn i et nytt land: Østerrike

Jollyroom vil bli størst i Europa – går inn i nytt land

Jollyroom fortsetter å vokse med målsetting om å bli den største forhandleren innen barne- og babyprodukter i Europa. Nå tar de neste skritt og åpner i Østerrike.

Publisert

Nå tar Jollyroom, Nordens største og hurtigst voksende barne- og babybutikk på nett, neste skritt på reisen ut i Europa, og etablerer seg i Østerrike. I 2016 nådde selskapet sitt mål om å bli størst i Norden. Nå sikter de seg inn på lederposisjonen i Europa.

– Målet er å bli nummer én i Europa innen barne- og babyprodukter, men det krever at vi jobber langsiktig og ekspanderer i en fart organisasjonen kan håndtere, uten å kompromisse på kvaliteten, sier adm. dir. Ole Sauar.

Land nummer to i Europa-satsingen

I april 2018 åpnet Jollyroom nettbutikk i Tyskland, som et første skritt i en langsiktig Europa-satsing. De ser nå innrykket i nabolandet Østerrike som et naturlig neste skritt.

- En grunn til at vi valgte Østerrike som vårt neste marked, var nærheten til Tyskland, både når det gjelder fysisk avstand og språk. På den måten kan oppsetting av webshop, kundeservice, interne ressurser og fraktløsning styrke hverandre, sier Ole Sauar.

En stor del av markedsstrategien for lanseringen i Tyskland var å bygge varemerke og gjenkjennelse gjennom sosiale medier. Samme framgangsmåte kommer til å bli brukt i Østerrike-lanseringen.

- Når man begir seg inn i et stort marked med mange store aktører, er det veldig viktig å holde fast ved sin egen strategi og sine egne styrker. For Jollyrooms del handler det om å beholde vårt nordiske uttrykk, arbeide mye med innhold og å skape et personlig forhold til målgruppen. Derfor har sosiale medier blitt en veldig viktig kanal for oss, også i Europa, sier Frida Ekholm, markedssjef hos Jollyroom, og fortsetter:

- Det tok oss seks måneder å bygge opp bransjens største Instagram-konto i Tyskland, og vi har i dag et influencer-nettverk med over 400 profiler i Tyskland, som vi jobber med løpende.

Jollyroom planlegger å gå inn i flere markeder, med det langsiktige målet om å bli Europas største barne- og babybutikk online.

- Alle markeder vi kan nå fra Göteborg er av interesse for oss per i dag. På sikt er det også aktuelt å åpne et Europa-lager, for å kunne forbedre leveransetidene våre og nå enda flere markeder, sier Ole Sauar, og fortsetter:

- Men her og nå, har vi fullt fokus på å få en god etablering i Østerrike, og vi kommer til å sørge for at alt er under kontroll, før vi tar neste skritt i vår ekspansjonsreise.

Sentrallager i Gøteborg

Driften og logistikken skjer fra Jollyrooms sentrallager i Göteborg. Nå bygges en sentralisert virksomhet med en lagerkapasitet på 66.000 kvm. Sentrallageret Campus Jollyroom skal bli Nordens største e-handelskompleks, i Hisingens logistikkpark, i nærheten av Göteborg havn. Ved at virksomheten sentraliseres, minimeres antallet transporter, noe som sparer både tid og miljø. Dessuten fører det til økt effektivitet, kostnadsbesparelser og optimerte leveransetider.

- Fra et miljømessig perspektiv, kan det kanskje virke som en lang vei med leveranse helt til Østerrike. Man skal imidlertid ikke glemme at avlange Sverige også kan bidra til lengre leveranser. Regner man på det, er det faktisk lengre til det nordlige Sverige, enn til Tyskland og Østerrike. Men når vi kommer opp i en visst volum, kommer vi til å se på et lager nærmere kundene våre, sier Cecilia Olsson, logistikksjef på Jollyroom.

Sammen med DHL kan leveransene til Tyskland og Østerrike sammenkobles fra Göteborg. Godset går til Tyskland og deretter inn i Østerrike, for distribusjon med den østerrikske Posten.

– En viktig fordel med å åpne i Østerrike, er at vi kan synkronisere transportene ved å bruke samme logistikkpartner og transportvei, som vi gjør til Tyskland, sier Cecilia Olsson, logistikksjef hos Jollyroom. Dette for ikke å måtte etablere ytterligere en biltransport og for å minimere risikoen for å måtte kjøre halvfulle lastebiler.