CMO Frida Ekholm og CFO Emil Thell rigger Jollyroom for videre vekst.
CMO Frida Ekholm og CFO Emil Thell rigger Jollyroom for videre vekst.

Jollyrooms ambisiøse mål: Tre milliarder i 2023

Jollyrooms vekst fortsetter. Denne sommeren har salg av bassenger, trampoliner, lekestuer og sandkasser skutt i været, som følge av behovet for å aktivisere barn hjemme.

Publisert

Jollyroom gjorde det godt i andre kvartal med en økning på nesten 30 prosent. Omsetningen vokste med 100 millioner i kvartalet. Resultatet landet på drøyt fire prosent (EBITDA).

– Målet er nå satt til å nå tre milliarder i omsetning 2023, sier Emil Thell, CFO i Jollyroom.

Handelen i Sverige har i år vært svak som følge av den rådende pandemien, og mange aktører både on- og offline har fortalt om en tøff vår. Trenden ser imidlertid ikke ut til å gjelde for Jollyroom.

– Vi ser hvordan både våre etablerte og nye markeder vokser kraftig, og med god lønnsomhet. Gjennom effektiv produksjon og god kostnadskontroll, har vi sikkerstilt at selskapet skaper en god lønnsomhet. Nå spenner vi musklene ytterligere, og satser på å gjøre den andre halvdelen av 2020 enda mer lønnsom gjennom en rekke investeringer, som blant annet økning av produksjonskapasiteten og nye lokaler for våre 400 fantastiske medarbeidere, sier Thell.

Barnefamiliene godt rustet for hjemmeferie

En av grunnene til den store økningen under andre kvartal er, ifølge netthandleren, at kundene i år er godt forberedt på å feriere hjemme.

– Vi ser i år en tydelig trend for produkter som aktiviserer barn i hjemmet. Eksempelvis har etterspørselen av bassenger, trampoliner, lekestuer, sandkasser og annet som forvandler hagen til et ferieparadis, skutt i været. Vi har nesten fordoblet salget innenfor disse områdene, sider Frida Ekholm, markedssjef i Jollyroom.

Pandemien påskynder e-handelsskiftet

Ifølge Ekholm er det også en kraftig økning av nye kunder, som er drivkraften bak salget.

– At flere kunder velger å handle på nett, framfor i en fysisk butikk, er en trend som har pågått i lang tid. Det er imidlertid tydelig at den verdenssituasjonen vi befinner oss i år, har påskyndet denne utviklingen. Vi legger nå stor vekt på å ta vare på vår nye kundegruppe for å sikre at de får den best mulige kundeopplevelsen hos oss, slik at de velger å bli værende som kunde.

I løpet av det første halvåret i 2020, har Jollyroom ansatt 170 nye medarbeidere, inkludert både fast-, deltidsansatte og vikarer. De fleste jobber på hovedkontoret og lageret i Göteborg, men en del arbeider også på distanse, fra andre deler av Sverige.