Mart Cart elektriske handlevogner og rullestoler, er fortsatt hjertebarnet til Silmar-gründer Ingar Paul Tax

Silmar AS feirer 10 års jubileum

25. januar 2007 etablerte Ingar Paul Taxt firmaet Silmar AS som en leverandør av spesialprodukter til kjøpesentre og varehandel i Norge.

Publisert

Det begynte med elektriske handlevogner og rullestoler med handlekurver. Nå, 10 år senere, har produktspekteret blitt utvidet med sikkerhetsprodukter, interiør- og utemiljø, handlevogner, handlevognhus, med mer. Kundelisten er blitt lang innom kjøpesentre, varehus, eiendomsselskaper og offentlig forvaltning.

Datterselskapet Silmar AB ble etablert i desember 2014. Selskapet har hatt en jevn og positiv utvikling. I 2015 ble de kåret til Gasellebedrift, og de opplevde i 2016 nok et år med rekordomsetning og resultat.

Historien bak

Silmar AS ble startet etter tips fra en venn av Ingar Paul Taxt.

– Han var skotte og på grunn av sine bevegelseshemninger handlet han med elektriske handlevogner når han var i hjemlandet. Men i Norge hadde ingen kjøpesentre hjelpemidler, slik at han fikk handlet i de store kjøpesentrene og varehusene, sier Taxt.

Silmar fant agenturet for produktene for å løse problemet i USA. Firmaet ble dannet og import av Mart Cart elektriske handlevogner og rullestoler begynte. Når Sandvika Storsenter skulle åpne sin nye del i 2007 stod Silmar sine Mart Cart på plass for å ta kunder fram og tilbake i det da største kjøpesenteret i Skandinavia. Thon og Sandvika Storsenter var en av Silmar’s første kunder. De samme Mart Cart-ene hjelper fortsatt daglig kunder i Sandvika og i en rekke andre sentre og varehus i Skandinavia.

Etter å ha levert Mart Cart i en tid kom etterspørselen etter måter å få mennesker med funksjonsnedsettelser trygt ut av sentrene ved evakuering. Dette førte til import av evakueringsstoler og annet sikkerhetsutstyr. Escape Chair-agenturet ble signert og importeres fra Tyskland/Nederland.

– Siden den gang har ulike forespørsler dukket opp og vi har økt produktspekteret med interiør- og utemiljøprodukter, leke- og barneprodukter, handlevogner, handlevognhus, evakueringsmasker og andre spesialprodukter, forteller Ingar Paul Taxt.

Han er ganske stolt av sitt unike produktspekter og som gjør firmaet så spesielt og målrettet i retailmarkedet.

Hjertebarnet

En stadig økende del av salget i dag er interiør- og utemiljøprodukter, men grunnlaget for at firmaet ble etablert, kundeserviceproduktene Mart Cart elektriske handlevogner og rullestoler, er fortsatt hjertebarnet til adm. dir. Ingar Paul Taxt.

Flere brukere vi har truffet på våre turer forteller om gleden av å få ta del i shoppingen, kunne handle på egenhånd uten hjelpere og det å være på kjøpesenteret. Uten Mart Cart hadde de ikke fått det til sier mange. Det er som å få komme tilbake til samfunnet og være en del av ett felleskap de har vært ute av. Slike historier varmer hjertet, forteller Ingar.

– Vi håper flere av kjøpesentrene og varehusene i Skandinavia vil tilby denne kundeservicen slik at alle med funksjonsnedsettelser kan få ta del i handelsopplevelsene på sentrene og i varehusene, sier Silmar-gründeren.

Et firma i stadig endring

Silje Marie og Ingar Paul Taxt feirer i dag 10-årsjubileum for familiebedriften.

Silmar utvider stadig produktspekteret.

– Vi har fokus på å finne produkter for å forbedre våre kunders kundeservice og økt sikkerhet når vi velger våre leverandører og produkter. Våre produkter skal være en trygg og lønnsom investering. I tillegg er det viktig for oss å levere god service, kompetent rådgivning og innovative produkter med høy kvalitet, sier Taxt.

For å ha nok kapasitet til enhver tid, kjøper dei tjenester som lager, ekspedisjon, regnskap og reklame fra eksterne leverandører, og disse har i hovedsak vært de samme siden de startet. De benytter også innleide personer på deltid, og ikke minst egen familie ved behov. På denne måten har de nødvendig kapasitet for større leveranser, samtidig som de har fokus på lave kostnader og kundene.

Feiring

– Silmar håper å kunne feire 10-årsjubileumet med flere fornøyde kunder og fine leveranser i Skandinavia og så er det lov til å håpe på enda ett rekordår. Kjøpesenter- og retailbransjen er i stadig utvikling og vi ønsker å utvikle oss og vokse sammen med bransjen, avslutter Ingar Paul Taxt.

Etablert 25. januar 2007.

Målsetning: Kundeservice, tilgjengelighet og sikkerhet – en god investering.

Datterselskap i Sverige etablert desember 2014

DN Gasellebedrift 2015.

Rekordomsetning 2016.

Største kunder er Olav Thon Gruppen og AMFI, Citycon, Scala, Steen & Strøm, Salto, COOP, REMA, ICA (Sverige), Norgesgruppen (Meny), IKEA, universiteter, kommuner og offentlig forvaltning, Forsvaret, m.fl.

Powered by Labrador CMS