Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Vi vil nettjulehandle for over 5 milliarder

Julehandelen på nettet går så det suser, og hittil har nordmenn kjøpt julegaver på nettet for over 2,8 milliarder kroner. PostNord spår at vi vil passere 5 milliarder.

Publisert

Den positive starten på årets julehandel på nettet ser ut til å fortsette frem til jul, skriver PostNord i en pressemelding.

I PostNords årlige undersøkelse som tar temperaturen på den nordiske julehandelen anslår de norske forbrukerne at de kommer til å kjøpe julegaver på nettet for til sammen over 5 milliarder kroner. Dette er nest mest i Norden etter Sverige. Prognosen for hele den nordiske julehandelen på nettet er på 21,2 milliarder kroner.

Ny rekord for julehandel på nett

PostNord skriver at julehandelen nå er i full sving, og at nordmenn allerede har kjøpt julegaver for til sammen 8,1 milliarder kroner – mest av alle de nordiske landene.

– Den nordiske julehandelen på nettet ser ut til å sette ny rekord. Frem til 5. desember i år hadde 38 prosent av alle nordmenn allerede kjøpt julegaver på nettet, og nesten 35 prosent av alle julegavekjøpene var gjort på nettet, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord.

De mest populære julegavene blant nordmenn som allerede har kjøpt julegaver på nettet er klær og sko, hjemmeelektronikk, bøker og leker.

Julegaver på Black Friday

Shoppingdagen Black Friday, som i år falt på 24. november, har hatt en nærmest eksplosjonsartet utvikling de siste årene. Det er da julehandelen for alvor setter fart, fremfor alt på nettet. I år handlet nordmenn for drøyt 3 milliarder kroner på Black Friday.

I Norge og Danmark kjøpte forbrukerne hovedsakelig julegaver på Black Friday, mens man i Sverige og Finland i større utstrekning handlet til seg selv. Forbrukerne i alle landene kjøpte først og fremst motevarer og hjemmeelektronikk på Black Friday.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

PostNords undersøkelse bygger på forbrukerundersøkelser som ble gjennomført i perioden 28. november – 5. desember 2017, med et landsrepresentativt utvalg av befolkningen i alderen 18–79 år i de forskjellige nordiske landene. Undersøkelsene ble gjennomført ved hjelp av TNS SIFOs nettpanel. Totalt 7977 personer deltok.

Powered by Labrador CMS