Vi vil nettjulehandle for over 5 milliarder
Julehandelen på nettet går så det suser, og hittil har nordmenn kjøpt julegaver på nettet for over 2,8 milliarder kroner. PostNord spår at vi vil passere 5 milliarder.
Den positive starten på årets julehandel på nettet ser ut til å fortsette frem til jul, skriver PostNord i en pressemelding.
I PostNords årlige undersøkelse som tar temperaturen på den nordiske julehandelen anslår de norske forbrukerne at de kommer til å kjøpe julegaver på nettet for til sammen over 5 milliarder kroner. Dette er nest mest i Norden etter Sverige. Prognosen for hele den nordiske julehandelen på nettet er på 21,2 milliarder kroner.
Ny rekord for julehandel på nett
PostNord skriver at julehandelen nå er i full sving, og at nordmenn allerede har kjøpt julegaver for til sammen 8,1 milliarder kroner – mest av alle de nordiske landene.
– Den nordiske julehandelen på nettet ser ut til å sette ny rekord. Frem til 5. desember i år hadde 38 prosent av alle nordmenn allerede kjøpt julegaver på nettet, og nesten 35 prosent av alle julegavekjøpene var gjort på nettet, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord.
De mest populære julegavene blant nordmenn som allerede har kjøpt julegaver på nettet er klær og sko, hjemmeelektronikk, bøker og leker.
Julegaver på Black Friday
Shoppingdagen Black Friday, som i år falt på 24. november, har hatt en nærmest eksplosjonsartet utvikling de siste årene. Det er da julehandelen for alvor setter fart, fremfor alt på nettet. I år handlet nordmenn for drøyt 3 milliarder kroner på Black Friday.
I Norge og Danmark kjøpte forbrukerne hovedsakelig julegaver på Black Friday, mens man i Sverige og Finland i større utstrekning handlet til seg selv. Forbrukerne i alle landene kjøpte først og fremst motevarer og hjemmeelektronikk på Black Friday.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her
PostNords undersøkelse bygger på forbrukerundersøkelser som ble gjennomført i perioden 28. november – 5. desember 2017, med et landsrepresentativt utvalg av befolkningen i alderen 18–79 år i de forskjellige nordiske landene. Undersøkelsene ble gjennomført ved hjelp av TNS SIFOs nettpanel. Totalt 7977 personer deltok.